Hej alla kunniga!
Har rivit bort en plastmatta där dock underlaget satt kvar limmat. Jag flöt sedan två gånger för att komma rätt i nivå (skyll på ovana). Spacklet var tyvärr lite utgånget så tog lite tid men härda tillslut.

Problemet är nu att det en vecka efteråt har en frän stickande lukt som stör mig enormt. Vädrat mycket men så fort jag stänger lukar det igen. Så nu vill jag veta om detta bara kan vara så och slutar efter ett tag eller har jag gjort någon dunder miss? Hur åtgärdas detta smidigast? vill ju minst av allt bila upp det igen. ALLA förslag uppskattas!

En del spackel växer det bakterier i väldigt lätt. Kan vara det som luktar.

Hur du skall bli av med det vet jag inte.

kan lukten komma från avloppet. Om du har tagit bort t.ex. toan har du inget vattenlås kvar och all den härliga aromen från avloppet kommer upp i rummet.

nej finns inget avlopp så det är inte fallet. Angående bakteriell tillväxt i spacklet är ju givetvis svårt att bedöma. Har betongbjälklag så nån röta i träkonstruktion är där heller inte i gissning av mögeltillväxt. Däremot har jag lagt golvplast och nytt trägolv och kanske skulle jag väntat ännu längre med detta?? Verkar dock folk i allmänhet inte göra. Har installerat sängen där nu men känns ju inte alls helt ok med denna lukt....vad är oddsen att det bara försvinner?

Flytspackel luktar illa ibland.. Vissa märken.

frågan är i så fall hur länge är skäligt i dessa fall?

Flytade ett par rum nyligen, luktade skumt i närmare 3 veckor. Fullt normalt enligt plattsättaren, som jag f.ö känner sedan 20 år... :D

• Gilla
daniel76
  • Laddar…
Tackar! Då håller jag tummarna för att det försvinner då

Hej Daniel
Hur gick det? Försvann lukten? Hur lång tid tog det?
Jag har samma problem - det är 4dagar nu ock jag vågar inte fortsätta med nästa steg tills det slutar lukta. Är rädd att lukten "stängs inne" och inte försvinner då....

Hej Francisco Rubiano!

Jag gick och oroade mig länge var också rädd att att stänga in det
Det tog cirka tre veckor innan det helt försvan helt
Så tydligen helt normalt.

• Gilla
rosell
  • Laddar…
Ska man då vänta med att lägga golv innan lukten försvinner? Eller är det ok att lägga golvet så fort spacklet torkat?

S
så fort det torkat enligt spacklets förteckning, kan du fortsätta.

Håll er borta från normaltorkande avjämningsmassor så går det på några dagar (Mao använd självtorkande)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.