3 359 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Luftspalt mellan asfaboard och panel
Tjena!
Håller på att byta ut panelen på mitt garage. Brädorna är sen början på 70-talet och ruttna i nederkant men helt ok längre upp.
Upptäckte idag när jag rev att det inte finns någon luftspalt mellan bottenbrädan och asfaboarden. Blir ju av naturliga skäl en vertikal luftspalt mellan varje bottenbräda! =)
Behöver jag ändra konstruktionen och fixa någon form av luftspalt när jag nu sätter nya brädor eller kan jag bara spika upp den nya panelen precis som den gamla var? Det har ju trots allt funkat ganska bra i 40 år..
Kan tillägga att asfaboarden ser kanonfin ut, knappt några hål eller spår av fukt alls.
Bakom asfaboarden finns isolering, plast och därefter en gipsskiva. Garaget är ouppvärmt men håller konstant plusgrader även på vintern.
Tacksam för någon input! =)
Håller på att byta ut panelen på mitt garage. Brädorna är sen början på 70-talet och ruttna i nederkant men helt ok längre upp.
Upptäckte idag när jag rev att det inte finns någon luftspalt mellan bottenbrädan och asfaboarden. Blir ju av naturliga skäl en vertikal luftspalt mellan varje bottenbräda! =)
Behöver jag ändra konstruktionen och fixa någon form av luftspalt när jag nu sätter nya brädor eller kan jag bara spika upp den nya panelen precis som den gamla var? Det har ju trots allt funkat ganska bra i 40 år..
Kan tillägga att asfaboarden ser kanonfin ut, knappt några hål eller spår av fukt alls.
Bakom asfaboarden finns isolering, plast och därefter en gipsskiva. Garaget är ouppvärmt men håller konstant plusgrader även på vintern.
Tacksam för någon input! =)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Gör luftspalt, min panel utan spalt fick några murkna hål efter 30 år.
Protte
Protte
Klicka här för att svara