Byggmaterial & Byggteknik
goodyear77: Ok, tack för snabbt svar! En liten komplicerande faktor är att spånskivor inte heller verkar finnas i 90cm bredd, men det är mest en detalj för att förenkla hanteringen. Ska in och kika på närmsta byggvaruhus!
1hus: Tack, ja, jag väntade väl egentligen bara på att ngn skulle säga alt. 2 :-). Närmast muren blir platon, 0-32 eller 8-16 + geotexduk. Men trappan är bred & muren hög så det går åt mycket att fylla.
Mikael_L: Jag presenterade det säkert svårare än det egentligen är. :o Formeln är ju den vanliga - radien gånger radien gånger pi, som ger diametern, och sen gånger höjden på röret, så är det klart. Räknar man med dm hela tiden får man svaret i liter. Men istället för att bara skriva "2 säckar" så tycker jag det är en liten finess så här på forum att också presentera hur man kommer
Janus82: Du kan ju lägga spårad spånskiva flytande ovanpå ditt befintliga undergolv. En något billigare och smidigare variant är att istället lägga spårad cellplast på det befintliga golvet men då tappar man 8mm till (totalt 30mm alltså) av takhöjden. Jag har använt båda systemen och de fungerar utmärkt bägge två.
Dr Trä: [citat] Jag tror tyvärr inte att väggen uppfyller brand och ljudkraven då. Väggen måste ljudmätas också har jag för mig av en behörig besiktningsman.
fahlis: Håller kanske en säsong eller två, sen har stubben förmodligen ruttnat. Bättre att fräsa bort stubben och anlägga ett ordentligt fundament.
Fotografen: Jag skulle fundera lite innan jag kör vinkelslip på en bygghandel, heta arbeten och gnistor...skulle ta tigersåg, bultsax eller möjligen bågfil.
Sam_u_El: Har du pratat med dina grannar om vad de har gjort för beräkningar? Om väggen går längs med takstolarna, är det inte ens säkert att den är bärande. Hur ser det ut på våningen ovanför? Går det en vägg där också eller är det en öppen yta? Jag tror att du kommer få fler och bättre svar här på forumet om du lägger upp bilder och/eller skisser/ritningar.
Jobs: Ska ta och bygga in ett spirorör i taket i källaren. Skulle behöva lite idér hur ni skulle göra och gå till väga. Vad för material? Bör jag isolera lådan i taket? Osv. [bild]
Arne999: Jag har ett gammalt lockplank tak som ska läggas om. Enligt t-emballage så är rådet att lägga ströläkt på lockbrädorna. Sedan sätta en difföppen duk över och därefter bärläkt. Nu är jag lite inne på att i samma veva förlänga takutsprånget något pga tilläggsisolering av väggarna. Istället för att lägga ströläkt tänkte jag gå upp en dimension till kanske 45x45 reglar
Frankesson: Hey, renoverar dotterns rum, och där finns en murstock som tidigare varit inbyggd. Nu när de fasta garderoberna rivits, rev jag oxå lådan till murstocken pga att det var snett och illa byggt. Nu är frågan om jag skall bygga in den igen eller låta den vara frilagd. Grundjobbet innanför inbyggnaden är ganska bra utfört mot golv och tak, dessutom är murstocken putsad, och det går
SBH: balkonger är alltid ett kommande problem. det krävs faktiskt mycket för att det inte ska bli fina sprickor i betong.
oceanis: Vill snarare påstå att den ursprungliga putsen/grundmuren är en kalkputs som man gjort en lagning på med för hård cementputs tex ett B-bruk. Man ser ju tydligt att kakan som släppt är en mycket mer grå puts jämfört med den ursprungliga inre putsen/grundmuren. Det är också därför som lagningen släppt i en hel kaka. Det är svårt att få cementbruk att fästa i en tidigare murad
Arne999: Byter fasad på ett gammalt 1800-tals hus. Grunden sticker ut på vissa ställen lite väl mkt för att den nya panelen ska komma utanför. Tidigare har det suttit en solbänk (eller tabrettlist som det oxå heter tydligen) som har löst detta. Jag väger nu på att sätta en igen även om jag föredrar att slippa.... Jag är lite skeptisk till hur man ska få detta snyggt. 6meter lång tjock
fahlis: Asbest har ju använts ihop med annat än cement. Din beskrivning tyder på någon sorts asbest-celllulosa, som ofta är ljust grågulbrun.
Larsa: Hade en firma som var och tittade på det nu. Han dömde ut grunden för halva huset, och måste erkänna att jag misstänkte det men blundade för faktum... Handlar om en sommarstuga med ursprung från 30-talet. Antagligen väldigt tunnblandad betong eller så har dom använt bräckt vatten i betongen. Nu kan man iaf på många ställen trycka in en kniv i "betongen". Entreprenören föreslog
Mr L: [citat] Har bestämt mig för att inte göra detta själv. Hade en kille hemma som sa samma. Första lagret lägger han pust med cement sen andra och tredje blir finare för slät yta. Han sa att man inte behöver nät.
SBH: modell ernst http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/leca/arbanv/Webergrill_arbanv.pdf
mexitegel: [citat] Kan ju vara ett dödsbo med friskrivningsklausul. Det kanske beror på trappan :) Skämt åsido, att bygga funktionella och snygga trappor är ett svårt hantverk men en snygg trappa förhöjer ofta ett hus :). Den klassiska stegformeln känner du säkert till? 2xsteghöjd+ 1xplansteg ska vara 63 cm +/- 2cm. En bekväm trappa att gå i har en steghöjd om max c:a 17 cm.
Carl-Johan Bauhn: [citat] Tack, här kommer svar: 1. Den fäste jag med corrseal-skruv från Essve. Längd typ 120 har jag för mig. Zick-zack med kanske 200 mm mellan. 2. Blir säkert bättre med två plintjärn, men det sitter så in i... och det räcker för att övertyga mig. Det är ju bara 45mm i bredd som skall hållas upp, men kör på två om du är osäker. 3. Jag mätte först ut var jag skulle göra
Alfredo: Eller en lagom stor ram av träreglar som "skruvpluggas" fast i taket.
Ogguls26: Ska prova expander, tror också problemet ligger där. Jag är lite snål också, så när jag inhandlade material sist var expander dyrare, men nu blir det ju dyrare ändå:x
coztello: Efter demontering av takpannorna märkte jag att dom inte snålat på läkten för där satt 45x70 så det var inga problem att stå på dom och mecka... 1/4 klart..
MagicFingers: drar upp en gammal tråd, vad är det senaste? hade en syll som var 125*125, den är söndersmulad och borta, gammal skada ingen fukt, huset från 1929(minst) vad skall jag ersätta den med?, tryckt timmer (http://www.cheapy.se/webapp/wcs/stores/servlet/Produkt_10651_10551_BYGGTIMMER_43778_46_11746_13085_37275_ProductDisplayErrorView) finns att hämta direkt. eller
camaro1969: 35:- här uppe med... åsså finns de bara i 1 längd så det blir mycket spill om man handlar på byggmax :P
Stefan N: Dom kommer va väldigt sköra, när du lägger måste du va försiktig.
buggarn: Tack för tipset, Självklart måste det vara bättre att ställa armeringen i spår vinkelrätt mot lasten. Funderar även att använda lättklinker (LECA i lösvikt) som fyllning för att minska vikten på återfyllnadsmaterialet. Hur funkar det om jag asfalterar och vill köra bil ovanpå? Någon som vet?