Byggahus.se

bygga trappa utomhus

3k läst  1 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag vill i sommar bygga en trapp hos mina föräldrar. Trappan ska leda upp för ett delvis kraftigt kuperat berg. Deras hus står på den nedre delen av tomten och ca 10m bakom huset sticker berget rakt upp ca 5-6m. Därefter är det relativt plant och berget går upp ca 1m i höjd på 3-4m.

Väl uppe på berget är det en jättefin utsikt.

Min fråga är egentligen hur man går tillväga för att bygga en sådan trapp.
    • Lutning på trappen. Kan den luta hur som helst eller finns det vissa standarder?
    • dimentioner kontra lutningen. Dvs hur djupa/breda/höga skall trappstegen vara samt är dessa dimentioner i direkt relation med lutningen?
    • Avstånd mellan plintarna?
    • Dimention på virket beroende på höjden och lutningen?

Tack på förhand

Med vänlig hälsning
    K

Deras fastighet är rätt kuperad med huset i nedre änden av tomten. Den övre delen av tomten

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Det går att bygga trappa i nästan alla vinklar, men blir den för flack kan den kännas konstig att gå i och det kan bli bättre att göra en avsats/vilplan och sedan trappa igen sen finns ju en gräns i branthet när det blir mer än 20-22 cm steghöjd då den blir obehaglig att gå i nedåt, och den kallas då egentligen lejdare.

För att en trappa ska bli bekväm finns olika tumregler en vanlig är att 2 gångger steghöjden +1 steglängd ska bli mellan 560-650 mm.

Om du i ditt fall gör vagnstyckena av 45x220 så räcker det att du har plintar i ändarna.
    Min rekommendation är att även göra stegen av 45mm tjockt material då tunnare brukar bli sviktigt efter ett tag.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka