G
Gabbe1: Det låter rimligt väl ganska rimligt, dock är inte alltid hantverkare rimliga när det gäller lite mindre jobb så bli inte förvånad om offerterna landar på 25K efter rot.
4 svar · 5,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Nu skall vi inte jäkta. Sådana genvägar kan kanske en professionell hantverkare ta, men kan bli för komplext för oss amatörer :)
27 svar · 10,1k läst
·
O
ows: Spridda bud :-) Takbjälkar på cc60, sen tillkommer korslagda reglar uppepå, också cc60. Anledningen att jag inte lägger reglarna i luftspalten längs takbjälkarna är att luftningen då blir åt fel håll, och fångar kondens och fukt som vill rinna längsmed takets lutning. Matti_75: Gå upp till 2"-3 iallafall?
5 svar · 2,0k läst
P
pjop: Hej, Hur ska vi täta skarven mellan takets diffusionsspärr (går ned ca 15cm på väggen) och lecayttervägg? Funkar det med Butylmassa? Tack
0 svar · 664 läst
slacker
slacker: [citat] Håller med, med en fein multimaster kan man ju sätta bladet i 90 grader ut från maskinen. (Det gäller nog samtliga multi-maskiner) [bild]
6 svar · 2,7k läst
·
S
scim: Sagt och gjort…det var inga problem: [bild]
5 svar · 6,9k läst
·
K
KjellT: Som någon nämnde tidigare så är det nog tilt-up metoden du skall välja. Ett tips är att titta på eps-betong som även kan gjutas vertikalt då det väger mindre. Form för detta kan du säkert hyra
25 svar · 10,0k läst
MathiasS
MathiasS: Ja, det är precis så jag menar. Kanske är det så att man i några aktsamhetskrav förväntas täta rör på detta sätt, men det känns inte bekant.
8 svar · 1,8k läst
P
PellePlutten: Hej Är i startfasen på en ganska omfattande köksrenovering och har ett par frågor angående isolering av golvbjälklag i kök och matrum. Grunden är murad i slaggsten och sen ligger det timmer bjälklag på ca. 60CC där det en gång i tiden har varit fullt med kutter spån. nu när vi ändå ska byta golv tänkte jag att det kunde vara bra att lägga ny isolering innan vi klappar igen
0 svar · 1,2k läst
Totte_S
Totte_S: (OT: Vilket lysande tillfälle det hade varit att montera en skjutdörr)
6 svar · 6,7k läst
·
hantverkare1
hantverkare1: Tänk på att YAM 2000 är frukansvärt känslig, särskilt när det är varmt ute. Behövs inte mycket för att den ska gå sönder
2 svar · 2,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Det verkar vara en armerad betongbalk i överkant och lodräta betongpelare mellan elementen. (Ja av mindre dimensioner då, så dom hamnar liksom inne i träullitväggen). http://www.traullit.se/files/2012/12/Husbyggnation_med_Traullit.pdf http://www.traullit.se/files/2012/12/Traullit_Helvaggselement.pdf
7 svar · 9,0k läst
·
F
freddemp5a: Enligt en rapport från Chalmers kan dock metoden med sand i bjälklaget som används i Casa Nova ha problem. Sand tenderar att flytta sig mot flytta sig mot sidorna och komprimeras i mitten. (se sid 11 och sid 21) Problemet kan dock avhjälpas om den delas in i celler och reglar, vilket beskrivs på sid 21 - men det sägs vara en oprövad metod. Ett annat alterantiv är väl att gjuta cement
1 svar · 8,0k läst
·
Pompadom
Pompadom: [citat] Vad säger branschreglerna om råspånt bakom gips?
11 svar · 6,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jo, den bär ju syn för sägen, som det heter :cool:
7 svar · 3,0k läst
·
Ö
öringen: Tror inte den kommer må specielt dåligt av cellplast och singel. Singel är ju kapilärbrytande. Helt onödigt och bortkastat jobb om du frågar mig.
1 svar · 1,6k läst
·
Stefan N
Stefan N: Om lutningen har ökat med så mycket så är det ju ett ganska tydligt tecken på att det inte står rätt till. Plintarna är ju dimensionerade för en altan och nu är det ett hus på dom....Det hade man ju nästan kunnat gissa att det blir problem. Bilder?
2 svar · 4,5k läst
Anna1984
Anna1984: [citat] Japp :thumbup:
32 svar · 10,4k läst
D
Direktörpelle: Eller så köper du en stolpsko för 39:- på biltema och borrar med 20mm borr, att fästa i berg är kanon! Köp ankarmassa också :-)
2 svar · 1,1k läst
Johan-
Johan-: Är man envis nog så går allt, det är inte värre än att du får göra om vissa moment som värst och ta den kostnaden. I det stora hela kommer du spara pengar oavsett.
1 svar · 1,6k läst
·
C
corre: Det håller utan problem. Använd spikvinklar i hörnen och skruva i reglarna med träskruv. Använd gärna 45*70 istället för läkt mellan, så kan du lägga spånskiva och valfritt golv på detta sen.
1 svar · 2,5k läst
·
A
AskeHolst: Det går ju bra att kapa lite mer och skruva underifrån annars.
8 svar · 2,1k läst
·
C
corre: essve/heco har en bättre skruv än de franska, minste risk att man drar sönder dom och du slipper förborra. Finns i de flesta bygghandlar och plåtlador http://www.heco.se/products/?a=1&w=151 http://www.essve.com/Skruvguide-till-altanprojekt/ESSVE-traskruv-HEX/
2 svar · 1,9k läst
N
Nisken: Jag förundras över den totala brist på standardtänkande man tycks ha om byggmaterial. Jag håller på att bygga en träövervåning på en gjuten och murad källarvåning. Det är en regelkonstruktion. Alla reglar och balkar har måttet 45 x något, men INTE limträ, det är 42 eller 56 x något? Att förstärka en regelkonstruktion med limträ, blir således knepigt, tjocklekarna passar inte
0 svar · 749 läst
E
erobin: [citat] Låter som en bra idé. Tack för hjälpen!
3 svar · 1,7k läst
·
J
SBH: [citat] nog för att det går men blir bäst med bara trä.
6 svar · 9,5k läst
H
hbenke: Hade likadant i min källare som är byggd 1950. Det jag gjorde var putsa med C bruk i hela källaren och målade med silikat färg. Har hållt hur bra som helst. Jag dränerade före jag fixade källaren, men tror inte det har så stor betydelse. Tänk bara på att inte måla direkt efter du har putsat utan vänta gärna en månad eller mer.
2 svar · 3,2k läst
·
Anna1984
Anna1984: Ok, då har dom utfört det korrekt alltså? Tack för era svar.
3 svar · 1,4k läst
·
A
SBH: [citat] jaha. men sätter du listerna korrekt så blir det inga glipor = ingen fogning ändå gång jag behövt fog är när jag satt frigolitlister och dom kan man limma med acrylfog
17 svar · 13,4k läst
M
SBH: sand
7 svar · 19,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.