Hej!

Jag är superkass på att förklara saker, men ska göra mitt bästa :)

Vi fick platsbrist hemma när unge nr.2 kom. Beslöt oss därför att bygga om altanen som vi inte använde till ett isolerat rum som numera tillhör huset.

Kruxet är lite att det ser ut såhär(sett ovanifrån)
|
------------------------------------------------- |
X-----------------------X----------------------X

X-----------------------X----------------------X

Där "----------" är husvägg och "X" är gjutna pelare i eternit-rör (fyrkantiga)

Mellan pelarna på långsidan ligger det en 100x200 balk och vilar, likaså mot ytterväggen.
Antar att det är två bärlinor då? :)

ovanpå dem ligger det 45x195 reglar cc60 i motsatt riktning(från husväggen och ut)

Mellan pelaren nere till vänster till den nere till höger är det 4 meter ungefär.
Mellan pelarna från husvägg och ut är det två meter ungefär

Sett ovanifrån har pelarna satt sig eller liknande, innan bygget påbörjades var det lutning mindre än 0.5cm per meter. Nu är det 3cm per meter. Allting lutar ner mot höger sett ovanifrån. Även lutar det 1,5cm från husvägg och ut.

Pelarna mot husväggen är fastgjutna i huset.

Pelarnas höjd är 1,20m ... Bärlinorna ligger vilande på dessa pelare då...

Nu när allt är uppreglat, gipset är på och taket är ordnat, rummet är inrett m.m så är det inte styvt alls.
Är jäkligt orolig för att skiten ska rasa eller liknande...

Funderar därför på att gjuta ner två pelare/plintar i mitten, fästa en bärlina till och lite mer reglar, så det borde bli extra stabilt enligt nedan: ?
--------------------------------------
X------------X--------------X
------X------------X--------
X------------X--------------X

Vet inte hur jag ska förklara... Men pelarna har stått där sedan 1953 och antar att de inte flyttar sig... Är dock osäker på om de tål belastningen...

Konstruktionen sitter inte fast i huset heller, förutom då de innersta pelarna som i bottnen är fastgjutna i husgrunden.

Fråga gärna jättemycket så ska jag försöka förklara mer ingående.

Redigerat:
Tror inte jag fullt ut har kunskap att hjälpa dig med detta, men jag kan i alla fall ställa några komplettteringsfrågor som när de besvarats kanske gör att någon annan kan dra några kloka slutsatser.

Vad står plintarna på? Hur stora är tvärsnittet på de befintliga pelarna? Hur ser de ut i botten, är de bredare där? Hur tänkte du förankra dina nya plintar i/på marken?

(Till nästa gång, skriv gärna din fråga i rubriken eller tidigare i texten. Man måste läsa väldigt långt innan man förstår vad detta handlar om, vilket nog är ett skäl till att ingen ännu svarat.)

Om lutningen har ökat med så mycket så är det ju ett ganska tydligt tecken på att det inte står rätt till. Plintarna är ju dimensionerade för en altan och nu är det ett hus på dom....Det hade man ju nästan kunnat gissa att det blir problem.
Bilder?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.