Ska riva ett garage där innertaket är gjort av ett material jag inte känner igen. Det ser ut som träremsor eller halm doppat i betong.

Någon som vet vad det är och hur man ska ta hand om rivningsavfallet?
20140609_213059.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140609_212749.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är träull och betong, jag skulle väl tro att deponi är lämpligt.

Ah, tack!
Antar att det inte brinner så bra och därför inte lämpar sig för förbränning istället för deponi?

Det är just för att göra det brandsäkert som träullen är doppad i betongsoppa.

Detta användes väl främst som ljudisolering?

Mikael_L
Om man läser på lite, vilket jag gjort i en timme nu, så ser man att träullit används, och har använts bl.a. som putsbärare på utsidan av hus, men även på andra ställen. Som akustiskt dämpande byggelement, framförallt bra i badhus och sånt, då cementinnehållet i skivorna håller undan påväxt pga den basiska miljön som cementen bidrar.
Det har även byggts både hela ytterväggar likväl som innerväggar med träullit som sen bara putsas, det finns putsade hus från 50-talet med denna konstruktion.
Träullit har numera ett system med tjocka helväggselement som man snabbt reser och får upp en komplett husstomme på mycket kort tid. Denna putsas lämpligen på utsidan, och puts eller uppreglad insida blir sen lämpligt.

Ja det är nästan så att jag blir sugen. Jag misstänker dock att kvm-priset drar iväg en hel del ifrån en träregelstomme med samma isolervärde.
Infästning i väggarna lär väl också vara ungefär lika hopplöst som med LECA och lättbetong.

Brandmotstånd och mögelmotstånd bör vara två bra egenskaper, värmelagring och tyngden är två andra egenskaper som ibland kan vara åtråvärda.

Men men, blir det ett atterfallshus här någon gång så ska jag kolla upp om träullit-stomme kan vara ett alternativ. :)

Jag saknar något som tar upp lasterna i dessa "helväggselement".
Det kan väl knappast träullen göra :confused:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.