Byggmaterial & Byggteknik
Real7: En bra sida där du kan se olika skisser på diverse konstruktioner. En syll är i ditt fall en liggande regel. http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4506
AKällberg: Du har rätt. Det är fel ställe att försöka spara pengar. Tack för att du tog dig tid.
Helioz: Minst 3 dagar, eftervattna rikligt varje dag om det inte regnat på länge eller är torrt i marken. Bästa är att lägga plast i hålet innan man gjuter.
Stina71: Är det någon som vet i vilken typ av färg och spackel som man förr kunde hitta asbest som tillsats? Läste nånstans att målarna förr ibland blandade i asbest i färg/spackel. Vilken typ av träspackel/färg som helst eller spackel/färg som användes i något speciellt syfte/skulle ha någon speciell funktion? Tacksam för om någon vet mer om detta och kan dela med sig av sin kunskap! :)
jeppeknaster: Har en avsats (ca 2m2) i min betongtrappa (inomhus) som jag vill belägga med klinker. Dock blir klinkern som idag ligger där kall på vintern då avsatsen är ingjuten i betongytterväggen. För att få bort värsta golvkylan tänkte jag lägga 20mm XPS som limmas med fix och på detta primer, fix och klinker. Ingen golvvärme. Funkar det? Golvvärmetillverkaren Ebecos skivlösning Cable board
Enk Projektet: Jag hoppas inte det ska behövas slipas alls...men tror jag ska täcka först och sedan olja det sista jag gör.... Om ingen annan har något annat förslag... ;)
buspojken: Kan man missa dessa prickar vid en besiktning som utförs av Anticimex?[/QUOTE] Stevie wonder upptäcker mer än Anticimex
ion: Du skriver att det rostar snabbt, då tror jag inte på galvaniska strömmar. Skulle det vara zinken som går till kopparn i virket, skulle kopparn i virket gå till nicklet i den rostfria skruven. Nej det beror nog på dålig kvalitet i beslagen. Efter en längre tid skulle det nog kunna vara som Totte S skriver, men inte snabbt.
Highflower: Tack för era svar! Jag har egentligen inga krav på att det ska bli jättebra snittytor, det är snarare tidsåtgången som gör att jag inte vill köra vidare med dremeln. Skulle uppskatta att jag la ca 45min på det blocket jag lyckades med, lika mycket på det som sprack sönder och det känns inte rimligt att göra så med 10 snitt.. Det är ett engångsjobb jag ska göra och har ingen
Lexington: Nja, som du skriver lite för mycket jobb, för ett enkelt jobb :). Men får fundera på de! Men finns det ingen gipsskruv som har kraften horisontellt istället för vertikalt?
a95180: [citat] Hej! Bauhaus har våtrumsskivor som de kallar Do-it. Det är ett väldigt mångsidigt kompositmaterial som finns i olika tjocklekar och inte jättedyrt. Fantastisk enkelt att jobba med och kan användas för att bygga allehanda mer eller mindre konventionella lösningar som man kan sätta kakel direkt på. Skär igenom armeringen med rakblad. Knäck! Limma ihop delarna med sättlim. Fäst
jlsys: Gammal tråd men är lite nyfiken på hur det gick. Slängde nämligen just in en 660t med skorsten och la klinkers under. Har en enplanshus villa från -91 och placera den med intill bärande vägg. Butiken och manualen till kaminen sa att allt under 400kg inte var några problem. Hur gick det?
Peter2400: Du kanske kan använda pallningsbrickor, känns lite stabilare om nu måtten stämmer. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Mellanlagg-194748/
Stefan N: Trä och puts blir svårt att få ihop, det kommer spricka i skarven. På den putsade ytan är det bra att köra gipsputs då det är lättjobbat och fastnar bra.
Fial8: Hej Önskar tips på brädgård (Stockholmstrakten) där jag kan hitta bastupanel med längder upp till 4000 mm, jag har hittills endast hittat 3000 som längst. Det måste inte vara bastupanel iofs, men dimensionen ska vara 70 bred och de långa panelerna jag har hittat är 95 som smalast. Jag vill inte skarva. Hälsningar Fialotta
Gabbe1: Jag använde denna: http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/byggskivor/cementbaserade-skivor/cembrit-heavy-duty-fasad-8x1194#.U7Jwks-KCUk
Axtorp: Tack för svar! @Micro Det var också min tanke. Tyvärr fungerade det i praktiken mycket skralt varför jag i det närmaste givit upp den tanken. @Stefan N Intressant. Fast armeringsjärn brukar ju alltid vara lite rostiga på ytan. Har inte upplevt det som att armeringsjärnen är genomrostade. I en del beskrivningar skall man använda rostskyddsfärg. Är det inget värt? Lite konstigt att
MissPettersson: Ok! Hade en aning att det var lite overkill! Tack för hjälpen!
Mattias_Jo1: [citat] Det får nog bli så misstänker jag. Verkar lite jobbigt att lossa sidorna på garage porten. Blir att köra multimaskin lite.
pjodden: Tack för snabbt och bra svar MaxPax! Jag hade tydligen blandat ihop spikexpander med expanderspik :o Det var expanderspik jag menade i min fråga egentligen men första länken gav svar på det. Tydligen klarar expanderspiken bara en tiondel så mycket som betongskruv, vilket känns logiskt. Anledningen till min fråga är att jag aldrig tidigare sett expanderspiken men det stod att den var till
niino: Fred Vom Jupiter, vi har varit inne på det spåret också. Verkar bli den lösningen, letar altandörr utan dörrpost i mitten, vore kanon!
SBH: http://www.moelven.com/PageFiles/261466/2013_ReginaV_gg_montering_webb.pdf finns pärlspont och klassisk
norrbottenstorpet: Sitter lerkliningen (antar att det är det du har på väggen) fast ordentligt så borde väl långa skruv i clips fungera ypperligt. T.ex. listskruv eller trallskruv är både långa och smala.
MathiasS: Rita streck runt om, montera stödlister att såga efter, ta fram japansågen.
mwood: Tack för ditt svar Micke. Isoleringsskivor är helt korrekt mycket lättare att flytta/ta bort. Likaså vill man inte ta bort all för att ha ett ljudisolerande skikt i golvet till undervåningen. Jag tror jag har en fråga som borde framföras till leverantören (Derome) om möjligheten finns att ändra isoleringen till skivor för den del som utgör ovanvåningen. Det finns nämligen även
gadu^: [citat] Hmm... Har renoverat två trappor och kört PL600 på bägge med ett bra luktfritt resultat.
ArneTW: Jag hade funderat på en skjutgrind, borde vara möjligt att snickra till med lite hjul för att rulla lätt. http://www.stangselbolaget.se/wp-content/uploads/2012/03/Skjutgrindar-Villa-801.png /ATW Ps inga gångjärn behövs då ju ds.