L
leffeni: Ska bygga garage och har placerat detta med ena långsidan mot en gammal trädgårdsmur, höjd ca 120 cm. Marknivån på andra sidan muren är också 120 cm högre. Tänkte mura upp garageväggen med t.ex. lecablock till ca 130 cm, ovanpå ett nytt betonggolv/grund. Hur ska man lösa fuktisoleringen mellan dessa murar?
0 svar · 847 läst
K
KjellT: Min konstruktör har ritat in en HEA 220 balk över garageöppningen. Nu undrar jag hur jag skall montera den på min lecavägg som är 250 mm bred. Min första tanke var att gjuta en klack som balken kan stå på men man kanske skall använda sig av någon metallplatta som gjuts fast? Någon som har ett förslag på en klämdag som detta då alla experter tagit semester?
0 svar · 1,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: År 2010 betalade min byggmästare 48 kr/dag för en 20 fots förrådskontainer + 5 kr/dag för ett lås klass 4-5. Frakt en väg 1800 kr. Moms tillkommer. Sedan kanske det tillkommer hyra för toalett (58 kr/dag) och annat också. Det borde ju byggaren kunna svara på. Byggställningar är inte heller gratis.
18 svar · 6,6k läst
D
Danneman85: Förstår inte riktigt hur jag ska kunna fästa nån gipsbit där när det egentligen inte finns något att fästa i. De gamla väggreglarna är bara kapade där taket börjar. Förre ägaren har sen fäst träklossar i dem som han sedan skruvade fast spånskivan i. [bild]
5 svar · 3,9k läst
·
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Du kan köra någon millimeter fix om det krävs, tätskiktet bygger inte mycket men där hörn, remsa och folie möts bygger det kanske 2mm eller så. Kakel är normalt 8mm men både tjockare och tunnare finns
2 svar · 41,5k läst
D
Dr Trä: Den där konstruktionen såg inget vidare ut med trä och plast. Bättre att riva bort det som du har gjort och ha det som kalldörråd. Tillför du ingen värme där nere så fyller inte isoleringen någon funktion, blir lika kallt ändå på vintern.
2 svar · 8,4k läst
·
E
Eken1992: Hej! Har tänkt lägga parkett på vår gamla parkett och då vi tog bort en gammal platsbyggs garderob så såg vi att gamla parketten var byggt runt garderoben och inte under. Detta gör att den är cirka en kvadratmeter "sandlåda" i ett av hörnen, det jag undrar nu är hur vi på bästa och smidigaste sättet gör för att få en jämn yta att lägga parketten på? Vi har funderat över
0 svar · 1,4k läst
M
Modino: Tackar alla för bra tips!
6 svar · 4,7k läst
A
SBH: [citat] du sätter dom på undergolvet, så du inte bara limmer på parketten bara. är det golvet tunnt så behövs ej några klossar
7 svar · 2,0k läst
Claesk
Claesk: Klart det finns några duktiga hantverkare som jobbar där. Men inte många. dom frågar vad man söker men dom vet vad är för något. Så man får själv leta upp det man vill ha. Inte bra.
11 svar · 5,8k läst
P
Patrik Kullman: Började en tråd i "Dörrar och fönster" (http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/235049-satta-dorr-i-vinkel.html) men detta kanske är ett bättre forum? Har kommit lite längre i mina tankar: [bild] Mörklila = Fix/kakel/fog Tunn ljusgrön = tätskikt Orange = Våtrumsskiva Turkos = Konstruktionsplywood Svart = Reglar/Isolering Blått = OSB Rosa = Gips Röd = "Trekantsreglar" Grön =
0 svar · 2,5k läst
·
L
Laxekongen: Jag ska bygga en brygga/altan i hyfsat väderutsatt läge vid kusten. Dvs det kommer bli ispåkänning på konstruktionen vid "fel" vind. I princip kommer den se ut så här, sedd från sidan: _________ *************\ *************\\========================== ****berg*****\______-II__^_________II ***************\______II__1m_______II-------------------~~~~~~~~~hög
0 svar · 2,0k läst
N
noone70: Ska till att bygga ett högt spaljéer precis bredvid tomtgränsen(ett måste). Det kommer vara 1-2,5m högt 16m långt, fäst i båda ändarna stolparna är 95x95 tryckt virke. Avståndet mellan stolparna 2m. Jorden är hårdpackad lera. Eftersom jag inte har tillgång till marken runt hela plinten blir det svårt att packa jorden så jag har tänkt göra följande för att få en stabil plint:
0 svar · 891 läst
A
AndreasT: Hej! Undrar om det är någon som har bra tips på konstruktörer i Göteborgsområdet? Det gäller tillbyggnad av villa med bland annat konstruktion takkupa, avväxlingar med balkar etc..
0 svar · 1,1k läst
ekblom
ekblom: [citat] Nu när du säger det så är det bara fyra som är bytta för att dom lossnat, har provat med lim på två av dem innan de blev nya hål, resterande har gått av, blir lite slitage på dem efter trettio år. :)
4 svar · 5,9k läst
·
B
billyby: Tack! Någon som har koll på vart i Stockholm man kan få tag i Finjas reparationsbetong? Helst söder om söder
8 svar · 2,4k läst
Oldboy
Oldboy: [citat] Det kan vara en själv som ska byta nästa gång. ;)
27 svar · 43,2k läst
·
Oldboy
Oldboy: Tja, ett sovrumsgolv i det utförande som nämns borde väl vara något av det absolut sista av sista orsaker till luftrörsbesvär, men oavsett det så sympatiserar jag med er vilja att ta bort allt vad spån och konstmaterial heter. Antar att det är ett äldre hus som moderniserats. Är undergolvet fint och i gott skick så kan man använda det som det är. Om inte, kan man lägga på masonit,
2 svar · 7,7k läst
P
peroande: [citat] Stolpe är helt klar enklast, men jag vill om möjligt undvika det. Jag kommer att tilläggsisolera och flytta ut fönstren i den nya delen av väggen. En stolpe skulle behöva stå under balken, dvs i den gamla delen av väggen och därmed bli ganska djup. I stället för ett sammanhängande fönsterparti skulle jag få flera separata fönstergluggar bredvid varandra.
11 svar · 5,7k läst
P
piglet: Prova med en mindre mängd innan du sätter igång ditt projekt. Om cementen i bruket brinner så är den ok att använda. Vanligen så brukar det ta lite längre tid för gammal bruk att brinna än om det är nytt. Så det värsta som kan hända är helt enkelt att bruket inte brinner.
3 svar · 9,7k läst
D
Dr.L: Kantlist ;)
1 svar · 2,4k läst
O
Odjuret: Den rädslan som finns när det gäller asbest hos privatpersoner är oftast väldigt överdriven. Jobbar man med att sanera skiten förstår jag att man kör med mask... Det behövs oavsett.. för damm är inte nyttigt för lungorna oavsett.... Undra hur många som blir sjuka av asbest i sitt eget hem... Där man inte river eller hålller på? De fall som finns är de som arbetade med asbest
19 svar · 11,0k läst
·
N
Novisfixaren: Tänker att jag lägger syllpapp emellan...
5 svar · 2,0k läst
K
korsdå: Bara där vatten beräknas flöda dvs vid dusch och badkar. Även där kan från grunden tillskjutande kondenserad fukt påverka skivans gips i mindre utsträckning var min rådgivares tanke. Kanske aldrig sker men det kan inträffa nån enstaka gång. Jag har sett en gång under 35 år vatten på yttervägg i källaren. Oisolerad våttapetserad källarvägg under jord i kraftigaste vinterkyla.
2 svar · 1,3k läst
hantverkare1
hantverkare1: Jag tror det blir svårt. Blir väldigt lite material kvar när du fräst
1 svar · 1,3k läst
M
mandg: Jo iof 1/5 del av priset, nu blir spik/skruv kostnaden inte den största posten i budgeten. Var i första hand beslag och liknande, känns bättre att skruva ankarskruv än spik. Känns som konstruktören kopierat hela essve katalogen rakt in i k-ritningen :-) Tack för svaret // Mikael
2 svar · 1,2k läst
D
Dekker: Stämmer nog att det inte finns lagerbalkar som duger, testa lite snabbt att stoppa in siffrorna i moelvens dimensoneringsprogram och de hade ingen som klarade av 11m spännvidd på 10m brett hus i snözon 1,5. 8m spännvidd, betongpannor på taket gav 630mm hög balk(deras största). En sak att komma ihåg, när man beräknar belastning på balk som har endast två stöd(en i varje ända) så
51 svar · 19,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.