Hej!

Jag har tänkt bygga ett litet sovrum i min lägenhet och då kommer jag behöva slå upp 2 väggar(som mötsfrån varsin vägg) men jag står lite i valet i kvalet om vilket mått jag ska ha på reglerna.

Måtten på väggarna är 2M och på vägg 1 ska jag ha en dörr och på vägg 2 är tanken ett fönster som förmodligen blir 60 brett för att göra det enkelt med reglarna.
Takhöjden är 2,7M.

Mina frågor.
Rekommendationerna är att köra med 70x45 reglar. Men går det bra att köra på 45x45? Jag kommer sätta osb+gips på båda sidorna.
Jag kommer använda plåtreglar om det har någon betydelse.

Behöver jag tänka på något speciellt när det är dörr och fönster som också ska upp?

Samt hur gör jag bäst i med reglarna i hörnet där dom två nybygga väggarna möts?

Tacksam för alla svar

45*45 rekommenderas inte, dock om du kör 95*45 på andra håller så går det bra och du får samma tjocklek på väggen. Annars tar du 45*70 och får en tjockare vägg.

Det funkar med 45mm stålreglar när du kör med dubbla lager skivor på båda sidor, tänk på att förskjuta skarvarna på dom båda sidorna så får du en stabil vägg. Angående frågan om ytterhörnet brukar man bygga färdigt dena ena väggen först komplett med skivor för att sedan bygga den andra emot.

Okej blir väldigt svajigt eller vad man ska säga?
Om man vänder 90 grader på 95x45 så går det inte att sätta osb skivorna på ena sidan? Eller hur gör man då? ¨
Ska ju använda plåtreglar.

Ja jag kommer sätta dubbla på varje. Försjuta menar du att man börjar exempelvis med en halv osb-skicka och sen fortsätta med en hel för att sedan kunna börja med en hel gipsskiva?

Okej, ja det låter ju enkelt att göra så! Tack för de!

Redigerat:
S
tänk på att du vill ha trä vid dörr och fönster. det går att ha förstärkningsregel vid dörr och fönster. men det underlättar med trä

• Gilla
mugatu
  • Laddar…
SBH skrev:
tänk på att du vill ha trä vid dörr och fönster. det går att ha förstärkningsregel vid dörr och fönster. men det underlättar med trä
Japp det har jag tänkt på! Tänkte bara sätta dit en träregel i själva plåtregeln runt dörren samt fönster

S
jocke15 skrev:
Japp det har jag tänkt på! Tänkte bara sätta dit en träregel i själva plåtregeln runt dörren samt fönster
nog för att det går men blir bäst med bara trä.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.