Vi har ett hus som är byggt 1956 och där vi nu i helgen började riva ut delar av inredningen i källaren. Källaren är aldrig dränerad men det kommer att göras nu under sommaren. Tanken med källaren är att den enbart ska fungera som förråd och eventuellt som en tvättstuga men det är tveksamt.
Såhär ser ytterväggarna ut idag efter att vi slitit ner alla spånskivor som den var klädd med sen tidigare:
Som fullständig nybörjare på detta undrar jag nu om ni tror att jag behöver behandla väggarna med något medel innan jag tar mig an att börja sätta upp puts på dem? Behöver de avfuktas på något vis först? Är det något annat ni tycker att jag bör tänka på?
Såhär ser ytterväggarna ut idag efter att vi slitit ner alla spånskivor som den var klädd med sen tidigare:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som fullständig nybörjare på detta undrar jag nu om ni tror att jag behöver behandla väggarna med något medel innan jag tar mig an att börja sätta upp puts på dem? Behöver de avfuktas på något vis först? Är det något annat ni tycker att jag bör tänka på?
Produkter som diskuteras: "avfuktas"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Ser ut som att det är fuktigt från golvet och 1,5 meter upp. Det tyder på att åtgärd behövs på andra sidan, typ dränering. Torkar du väggarna med värmefläkt så kommer fukten tillbaka ändå eftersom den kommer utifrån/underifrån.
När det väl ska putsas så skulle jag tunngrundat med rödgrund och sedan putsat med B- eller C-bruk. Kanske bra att avlägsna saltutfällningar först på något vis...
När det väl ska putsas så skulle jag tunngrundat med rödgrund och sedan putsat med B- eller C-bruk. Kanske bra att avlägsna saltutfällningar först på något vis...
Redigerat av moderator:
Hade likadant i min källare som är byggd 1950. Det jag gjorde var putsa med C bruk i hela källaren och målade med silikat färg.
Har hållt hur bra som helst. Jag dränerade före jag fixade källaren, men tror inte det har så stor betydelse.
Tänk bara på att inte måla direkt efter du har putsat utan vänta gärna en månad eller mer.
Har hållt hur bra som helst. Jag dränerade före jag fixade källaren, men tror inte det har så stor betydelse.
Tänk bara på att inte måla direkt efter du har putsat utan vänta gärna en månad eller mer.
Klicka här för att svara