Byggmaterial & Byggteknik
Ernfrid: I värsta fall får jag väl riva en plåt, får titta på det imorgon, tack :)
carrera-73: Är det någon som har koll på den praktiska skillnaden mellan Biltemas Multifix BT och deras Litoflex K80? Båda säljs på 20kg säckar för 234:- resp. 199:- Multifixen anges vara "mycket krämig" med förlängd öppentid och 30min justeringstid. Litofixen beskrivs som "degartad", med uppemot 60mins justeringstid. Tänker sätta upp 10x10 kakel på gips ovanför diskbänken.
fundersam63: Hej Det kanske skulle gå men det känns lite övermäktigt så det får stanna som en trevlig tanke :) Tack för responsen /ch
ChrisJay: 10cm på 35m skulle innebära ca 0,3% lutning vilket inte innebär något problem. Har varit med och gjutit lastkajer med 1% lutning. Problemet du får är att gjuta ett jämt golv, skulle rekomendera att du schaktar och gjuter plant. Vill du absolut inte det så är tipset att hyra en rotationslaser som går att ställa in lutning på.
Mordellio: Krysslasern funkar bra. Använd tumstocken och notera höjderna. Lägsta måttet är högsta punkten. Spelar ingen roll hur nära golvet du kommer, sätt den så det är lätt att läsa av. Flyttar du mellan rummen får du väl ta en punkt där du varit och ställa lasern i andra rummet så man ser den punkten.
Johan-: Tack för svaren, det gjorde det lättare att fatta ett beslut. För övrigt sett glespanel 21x120 men däremot aldrig provat gå på ett sådant golv.
AskeHolst: Kolla sid 18 http://www.svenskttra.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=0fbb3079-0d41-4e9e-8800-0728dbeb723c Om vi utgår från snözon 2 och C14 virke cc60 så skall du ha 45x195 istället för 45x95
zeltber: Tusen tack för att du delar med dig av dina intryck. Det var ganska exakt den informationen som jag sökte. De vanligaste "ädelträslagen" man hittar från fönstertillverkare är ek och meranti. Vi skulle kanske gärna haft en rödare ton än i ek men det går ju alltid att pigmentera oljan lite. Lutar klart åt ek på våra fönsterpartier.
01a: Jag planerar att bygga något som liknar en pergola som sitter fäst i husfasaden längs ena sidan och har stolpar längs sidan längst från fasaden, liknande bifogad bild (dock utan staket etc). [bild] Jag har tänkt mig att bygga med tryckt virke med dimension 125x125 mm, både till stolpar och till överliggare. Min fråga är hur tar jag reda på maximalt avstånd mellan stolpraden och
Totte_S: Inte för att jag förstår vad du menar med vägg av fogskum bakom fasaden, men ge dig inte på och kladda med fogskum och andra hittepålösningar om du inte vet vad du gör och varför. Då är det sannolikt bättre att inte göra någonting. Som odjuret skriver så kan det mycket väl vara så att ditt hus saknar plast i väggarna, och då är det inte relevant med plast eller fogskum på en
hantverkare1: Jag hade en liknande i förra huset, slog in den i planhyvlad furu för tanten ville ha det, 1 vecka senare ville hon ha den vit, målade den, 1 vecka senare dög inte det heller, gips och tapet blev sista lagret. Det dög.
camaro1969: det låter rimligt ja, men med en linjal å isoleringskniv borde det väl gå hyffsat, kanske räknar med 10 mm även då regelavståndet blir kortare då reglar jag alltså cc322,5 teoretiskt, kanske blir enklast att tänka cc320
Rebeckaf: Tack! Den har jag också tittat på. Men jag har fått för mig att jag vill gjuta in stolpskon istället för att skruva. Framför allt eftersom stolpens placering blir ganska långt ut på kanten av farstubron. :)
SBH: jag tänkte ungefär som ställning man gör när spelar hänga gubbe. fast utan snaran då ;)
Mikael_L: [citat] Självklart slår sådana här val lite olika i kostnad, men det är min fasta övertygelse att det ändå är bäst att bygga det hus som man trivs med och som passar bäst till tomten än att försöka suboptimera kvadratmeterkostnaden något men istället få ett sämre hus. I realiteten skiljer det inte så mycket, så andra val gör betydligt större skillnad. Detta är väl lite OT
Modino: Hej´och tack för alla tips och åsikter. Taket i hallen är nu färdigsatt. Det blev på tvären dvs från vägg till vägg i bild. (Enligt det vänstra alternativet). Jag är nöjd med resultatet. NU återstår att se hur vi gör med vardagsrummet. Det ligger några månader fram i tiden.
Lutte: Stor rondell dvs en med 230mm kapskiva som du kapar med snett in mot väggen på båda sidor om rälsen så du får ett V som går in mot fasaden så kan du sen kapa mer inifrån V'et och ut för att få bort så mycket som möjligt. Sen kladdar du POR15 eller crc zink (pensel varianten) på stålet i flera lager sen är set klart
Anna1984: [citat] Kanske det, men jäkligt smidigt att kunna bygga ett staket av spillet från en träterass. Sen tänkte jag måla det vitt, så det kommer att synas lite mindre att det är impregnerat.
bobas: Glöm inte öppna den och släppa ut luften och kondensvattnet när du använt klart kompressorn och sänk trycket på tryckregulatorn.
patrik19836: Hej, Har limmat fast ekskivor som trappsteg i en trapp jag har byggt med sikabond t2, det står att full härdningstid är 1-2 dagar. Men kan jag inte gå i trappen innan detta? /patrik
cecar33: Lägg en 45x 70 på undersidan av råsponten för vindskivorna, trekantslisten är för pappen inte skall brytas i vecket.
jonitz: Eller vad tror ni om att byta ut ytterbitarna 34x120 sort G4-2 mot Sibirisk Lärktrall 28x120? "Inom det EU-finansierade projektet SIBLARCH har SP Trä i Skellefteå provat mekaniska egenskaper hos sibirisk lärk. Det provade materialet visar sig ha upp till 25 % högre densitet än furu och gran. Elasticitetsmodul är också cirka 25 % högre. Materialet är dock sprödare än furu och gran."
Ergendil: Hej, jag håller på och skissar lite på att bygga ett fritidshus och tänkte höra om det är någon på forumet som har erfarenhet av en konstruktion som jag beskriver ovan. Alltså att anlägga en takterrass ovanpå en takkupa. Mvh.
hol031170920: Har lite kvar att snickra på altanen, behöver dubbbelfasad panel 69-70 mm bred, tjocklek inte så viktigt. Men det verkar stört omöjligt att hitta detta i Dalarna, finns det någon som vet var jag kan hitta detta? Jag behöver typ 150 meter.
huggan: Antar att du ska ha cc 600 mm och då räcker det med 45*145 C18 eller om du vill ha ännu mindre går också 45*120 C30 om du har normalt golv.