Skall upp med gips på väggarna i ett blivande badrum för att sedan låta mattläggaren sätta upp ny våtrumstapet.

De befintligt stående reglarna varierar mellan allt från 300mm till 650mm i cc-mått, helt enligt husets förra ägares önskemål och standard. :rolleyes:

Har kommit fram till att det enklaste är nog att skruva upp liggande glespanel på cc 300 innan gipset skall upp.
Vill dock inte att det skall bygga för mycket på djupet pga olika anledningar så jag undrar vilken dimension man vågar gå ner till på glesen utan att förlora för mycket stabilitet?
På vissa ställen skall glesen även fungera som kortling för att skruva upp badkarsblandare, handdukstork, element mm.

Byggstandard verkar vara 45x45 men har fått för mig att det är mest för att få plats med isolering och el.
I taket funkar det ju fint med 28x70 och i vissa fall även med 22x70. Vågar man gå ner till någon av dessa dimensioner på glesen även i vägg?

28x70 håller garanterat!

Du ska inte ha plyfa bakom?

• Gilla
Pompadom och 1 till
  • Laddar…
Varför inte fälla in en regel där det behövs i stället.

hantverkare1 skrev:
28x70 håller garanterat!

Du ska inte ha plyfa bakom?
Toppen! Precis vad jag ville höra.

Plyfa istället för glesen eller både gles och plyfa innan gipset?

cecar33 skrev:
Varför inte fälla in en regel där det behövs i stället.
Behövs fällas in på många ställen isf. Dessutom mycket pill på två av ytterväggarna som delvis består av liggande timmer upp till midjan där man salat reglarna på timret. Åker på samma jobb om jag skall regla lodrätt.

Har svårt att hitta bredare gles än 28x70 för kortlingarna. Hade varit fint med 28x140 iaf för det ändamålet.
Vågar man sätta ihop två stycken 28x70 där man skall skruva upp blandaren? Vad händer om man råkar sätta skruvarna mitt i springan, kommer det sitta ordentligt eller är det en riskkonstruktion?

28x145 finns ju som trallvirke för 16;-/lm, det borde väl gå att använda här också.

• Gilla
Pompadom
  • Laddar…
Hej skulle nog rekomendera did att sätta 16mm plyfa eller min egen favorit 17mm råspont bakom gipsen.

• Gilla
Pompadom
  • Laddar…
Vill tacka för alla fina tips :)

Min lokala bygghandel råkade ha panel i både 28x120 och 28x145 liggandes, se på den ja, ibland har man tur.
Taket är klart, väggarna på gång.
Har inte riktigt bestämt mig än för vilken typ av skivor som skall upp. Plyfats vara eller ickevara. Dubbelgips eller enkelgips.
En vägg får i vart fall klara sig med enbart ett lager gips. Får inte bygga för mycket. Bara att hålla tummarna för att ingen skall ramla igenom den.

Alla dessa val... :x

fahlis skrev:
28x145 finns ju som trallvirke för 16;-/lm, det borde väl gå att använda här också.
Trallvirke är väl oftast impregnerat? Det skall man aldrig använda inomhus.

Impregnerat bör nog undvikas inomhus.

Lago skrev:
Hej skulle nog rekomendera did att sätta 16mm plyfa eller min egen favorit 17mm råspont bakom gipsen.
Vad säger branschreglerna om råspånt bakom gips?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.