Byggmaterial & Byggteknik
Peppe_Ronin: Hej! Jag ska bygga ett pulpettak på mitt hus som är under planering. Det blir 13,2 graders lutning och läggs på en betongstomme från Skanska. Det är ca 8,1 meter mellan ytterväggarna och den längden skall jag placera 11 st 500mm höga SJ90 Hunton I-balkar på med cc1200mm och längd 9,5m (väggtjockleken är 37cm). Sen blir det innerpanel/plast , ytterpanel/plast/läkt/takpanneplåt och
sy97jgu: Hej Maxpax, tack för input, hittade bra priser här: http://www.kakelplattan.se/index.php?menu=granitkeramik Kan tänka mig att det är viktigt med frostbeständig fog emellan också.
KalleF: Hej! Är medveten om att det finns flera trådar om detta men jag upplever dem som inaktuella då de är ett par år gamla. Har funderingar på att handla material i Polen. Kan någon ge svar på nedan frågor? 1. Hur stor skillnad gör det att ta sig en bit söderut i Polen och komma bort från "turiststråken"? 2. Vilken blir den billigaste vägen från mellansverige och till Polen med tanke
KnockOnWood: [citat] Nej, jag tyckte det såg mycket grövre ut på din bild. Immobil är nog närmare sanningen, om det inte bara var ett dekorationssnöre helt enkelt.
prototypen: Behövs inte göra något http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/235787-hur-lange-kan-en-platta-sta-obyggd.html Protte
eriobe: Kan du inte lösa det genom att först bestämma att ett utav benen är den höjd du ska ha. Låt sedan de andra tre vara medvetet för höga. Ta ett långt vattenpass och rita av var höjden ska vara. Ta ner och kapa
niklaskv: Hej, Har precis gjort grunden till mitt utekök med lecablock, tanken är nu att klä sidorna med dekorsten i olika längder. Frågan är om man måste spackla eller lägga primer eller liknande före man fäster dekorstenen på lecablocken? Ytan bör väl kanske vara så slät som möjligt för att få dem att fästa? Någon som har erfarenhet kring detta? // Niklas
KnockOnWood: Vad kul att du återrapporterar! Och att du följer de vettiga råd som du får här :thumbup:
Anna_H: Är det inte snyggast att byta "hela paketet" och sätta nya stolpar i vardera kant med en fräsch limträbalk ovanpå? Om du gillar den looken förståss, fast det går ju att måla det vitt så ser det ut som innan. En extra stolpe mitt i stänger ju av rätt effektivt. Fast det kanske du inte har nåt emot?
Totte_S: Vi har ett uthus som varit slakthus som vi brukar ha som festlokal på sommaren om det är risk för dåligt väder eller upplagt för sena nätter. Det har ett gjutet golv med blodrännor och alltså tämligen svårmöblerat pga dessa. Dessutom har vi rivit en mellanvägg till angränsande förråd där det ligger ett dålig enkelt plankgolv med makadam under, istället för betong, mellan de
Marsman80: Betongstationer säljer färgad betong t.ex. svart, blå och röd. Det brukar dock vara ganska dyrt eftersom de måste vara noggranna med rengörningen efteråt. Men det kanske går att byta till sig lite pigment där mot en smörgåstårta eller liknande. Med svart pigment kan du säkert laborera fram en lämplig mörkgrå nyans. Du får konsekvent hålla dig till ett recept om du måste blanda
scim: Hej! Jag håller på att renovera i källaren (utgrävd -49) och det börjar snart bli dags att ge sig på väggarna. Samtliga väggar består av betonghålsten. Ytterväggarna är murade med 30 cm tjocka stenar nedtill, och ~80 cm ovan golvet är de murade med 25 cm tjocka stenar. Sedan har man fäst träullit-isolering ovan "klacken" och sedan putsat ~1 cm kalkputs. Innerväggarna är murade
Pumba: Man använder syllpapp eller liknande precis som om man byggde direkt på betongplattan. Mitt garage har jag byggt ungefär samma stuk på, jag har dock bara 4 varv med leca i bakkant.
hempularen: Du kan skarva mot moderna ledningar, antingen vid en bef. muff eller bara kapa röret och skarv. Lite olika typ av skarv i de båda fallen.
Dea_34: Uppdaterar tråden lite. Panelen kommer att spikas dolt, dvs 45grader i noten. Det blir ju bara en spik i bredd på panelen då men å andra sidan sitter ju skråspikat bättre? /Dea
zeltber: Tänkte att det går att svara generellt vad som blir den bästa lösningen, jag är inte ute efter en exakt dimension. Jag har överslagsräknat lasterna från överhänget, golv och tak blev ca 56KN skulle gissa att det skulle närma sig det dubbla med med väggar. Jag är verkligen amatör i sammanhanget och misstänker att lasterna blir betydligt större, men enligt moelven skulle jag klara
Oppe: Skall man vara korrekt skall den skruvas runt om, men att den skulle bågna inåt då du satt en 13 gips kommer du aldrig märka
jokamp: Har tänkt att inreda en liten snickarverkstad i en del av ett gammalt uthus. Då det är en gammal grisstia så är golvet väldigt ojämnt med diverse gjutna kanter och avdelare. Golvet är en betongplatta gjuten nån gång på 40-50-talet gissningsvis. Min plan är att regla upp och sedan lägga på ett gammalt plankgolv. Men hur gör jag detta bäst för att undvika fuktproblem? Plast under
ivarssonivar: 60 centimeter mellanrum mellan rännkrokarna är det man ska ha tänkt på alla is på vintern som ränna ska klarar.
Klicka: Om du väljer PVC panel så blir det lättare än plywood + att det tål vatten superbra.
Bältesclip: Kolla detta, eller ring Weber om råd. http://www.weber.se/betong-cement-vagglagning/produkter-och-system/reparationsbetong/weber-rep-25-reparationsbruk.html
Bältesclip: Spontant skulle jag säga fräs in en liggande regel i bakkant på de stående reglarna där du villa ha överkant hål. Avväxling färdig och du kan såga upp ditt hål. Men räkna lite laster först så du vet om det lirar.
johel572: Kontrollera en extra gång hur konstruktionen är. I vårt hus hade vi en dubbelplankvägg som vi trodde var bärande, den var ju så grov! Men den stod inte på någonting utan var endast spikad i golvet (inget golv under väggen). Bärande konstruktion var ett ramverk av rundtimmer (gissningsvis byggt på 20-talet). //Johan
jonitz: Handlade på Swedol tillslut. Ca 15kr/st för M6S FZV M16 i olika längder.
Anna1984: [citat] Fasen, dom hade varit bättre :-( Funkar det med 100x100 eller måste jag hålla på och fylla ut med något?
phattrance: Hur vanligt är det att takplåt osv rör på sig under sommaren? med tanke på hur det ibland låter (kraftig smäll i innerväggarna) så måste plåten röra sig rätt långt ;)