19 835 läst ·
7 svar
20k läst
7 svar
Råd: bygga min egen eldstad likt en brunnsring
Hej
ny på det här med gjuta men har löst lite men inte blivit riktigt klok. Stående kast med att gjuta en eldstad, har snickrat ramarna Som ska användas och köpt4* färdiga armeringsnät strl 120*80cm eldstad blir kvadratisk med ev rundade ytterhörn.
Jag har lite funderingar jag önskar få input på,
tjocklek på gjutningen är tänkt 15cm, är det ok med tanke på hållbarheten etc?
har köpt grovbetong på 25kg st, håller det för temperaturväxlingarna som blir mellan vinter och eld,eller krävs det något annat som är eldfast?
behövs det vattnas något? Eller täckas? Hur länge ska det torkad ungefär för att bli tåligt väder å vind?
mvh Daniel
ny på det här med gjuta men har löst lite men inte blivit riktigt klok. Stående kast med att gjuta en eldstad, har snickrat ramarna Som ska användas och köpt4* färdiga armeringsnät strl 120*80cm eldstad blir kvadratisk med ev rundade ytterhörn.
Jag har lite funderingar jag önskar få input på,
tjocklek på gjutningen är tänkt 15cm, är det ok med tanke på hållbarheten etc?
har köpt grovbetong på 25kg st, håller det för temperaturväxlingarna som blir mellan vinter och eld,eller krävs det något annat som är eldfast?
behövs det vattnas något? Eller täckas? Hur länge ska det torkad ungefär för att bli tåligt väder å vind?
mvh Daniel
Betong är olämpligt till eldstäder. Vid höga temperaturer spjälkar betongen med en sprängkraft motsvarande trotyl. Använd eldfast tegel och därför avsett bruk istället alternativt utför konstruktionen så att betongdelarna ligger på ordentligt avstånd från elden - exempelvis med makadam mellan.
Man kan göra betong motståndskraftig mot brand men det är nog överkurs i det här fallet.
Man kan göra betong motståndskraftig mot brand men det är nog överkurs i det här fallet.
Ok, tack för svar.
tänkte på dem brunnsringarna som finns utplacerade i ex lekplatser och som används för eld och grillning, vad är dem gjutna med?
eldfast tegel och bruk, är det mura sten för sten då eller går det att stapla stenen i ramen och sedan hälla över bruket bara?
tänkte på dem brunnsringarna som finns utplacerade i ex lekplatser och som används för eld och grillning, vad är dem gjutna med?
eldfast tegel och bruk, är det mura sten för sten då eller går det att stapla stenen i ramen och sedan hälla över bruket bara?
Det är betong i ringarna men jag skulle tro att det är det tunna tvärsnittet i kombination med en mager (mycket ballast i förhållande till cement) som gör att det klarar sig. Dessutom eldar man väl sällan så att härden ligger direkt an mot betongen.
Jag har varit med på brandprovning i fullskala på SP i Borås samt sett spjälkning i samband med brand på riktigt så jag har en väldig respekt för detta. Just fuktmättad betong är livsfarlig när man eldar på den.
En tegelkonstruktion murar du sten för sten - jag tror inte det finns några genvägar men jag är ingen murare.
Jag har varit med på brandprovning i fullskala på SP i Borås samt sett spjälkning i samband med brand på riktigt så jag har en väldig respekt för detta. Just fuktmättad betong är livsfarlig när man eldar på den.
En tegelkonstruktion murar du sten för sten - jag tror inte det finns några genvägar men jag är ingen murare.
Produkter som diskuteras: "fuktmättad"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Ok, det låter inget skoj.
jag ringde tekniska supportern på finja betong och de sa att betongen ska man aldrig elda på men om jag gör likt parken med jord mm i botten skulle det inte vara nån fara då Elden inte ligger mot betongen.
vågar jag gå på det?
jag ringde tekniska supportern på finja betong och de sa att betongen ska man aldrig elda på men om jag gör likt parken med jord mm i botten skulle det inte vara nån fara då Elden inte ligger mot betongen.
vågar jag gå på det?
Medlem
· Stockholm
· 40 inlägg
Vi har en grill som består av en vägtrumma av järn. Grillen behöver nu renoveras. Innandömet, där kollbädden ska ligga, behöver fyllas upp. Vad bör/kan man fylla med? Jord, sten, grus?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden