Hej
Är i startfasen på en ganska omfattande köksrenovering och har ett par frågor angående isolering av golvbjälklag i kök och matrum.
Grunden är murad i slaggsten och sen ligger det timmer bjälklag på ca. 60CC där det en gång i tiden har varit fullt med kutter spån. nu när vi ändå ska byta golv tänkte jag att det kunde vara bra att lägga ny isolering innan vi klappar igen golvet. Ringde under veckan runt till olika isolerings firmor. En av dom lokala pratade gott om träfiber isolering (Termoträ) medan dom andra två inte riktigt höll med om att träull var det bästa alternativet. Firman som förespråkade träull tyckte att det passade utmärkt eftersom fukt kunde vandra igenom ullen.
Efter en snabb googling hittade jag detta test

http://www.sitac.se/download/Press om Sitac/Råd & Rön på nätet - Lösull, isolering.htm

Mitt på sidan listar dom olika egenskaper och det som talar emot termoträ är just att den får en 1:a på mögelbeständighet. Låter ju inte så lovande.
Nu till frågan.
Är det nån som har erfarenhet av träull (sprutisolering) i golvbjälklag och i synnerhet negativa sådana?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.