Jag har tänkt bygga ett loft i stil med det här: http://www.thehandmadehome.net/2011/08/how-to-build-a-loft/ Tycks ju enkelt nog, men jag lyckas inte hitta några oimpregnerade reglar som är 95x95 (vilket rekommenderas för att hålla upp konstruktionen i hörnen) på de vanliga byggvaruhusen. Kan jag hitta sådana någonstans? eller skulle det funka med andra mått, eller att skruva ihop två 45x95, som föreslogs någonstans, och vad ska jag i så fall tänka på när jag gör det?

Jag är hyfsat händig av mig, men har väldigt lite erfarenhet av sådana här byggprojekt. :)
 
Limskruva ihop 2st 95x95 är ju ett sätt. Blir dom synliga hade jag valt limträstolpar. Tror dom finns som 90x90.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Den typen av virke finns på lite mer välsorterade brädgårdar, tex Beijer i Lissma utanför stockholm. I dina trakter vet jag inte riktigt vem som har sortering på detta.
 
Krilleman
Jag stod och kikade på dessa 90x90 idag till ett annat byggprojekt.
 
Jag hade tagit 2 st 45x95 istället och skruvlimmat ihop dem samt förskjutit dem i ovankant. Då vilar den övre konstruktionen på stolpen istället för på skruvarna som de gör i artikeln.
 
verktygsgurun skrev:
Jag hade tagit 2 st 45x95 istället och skruvlimmat ihop dem samt förskjutit dem i ovankant. Då vilar den övre konstruktionen på stolpen istället för på skruvarna som de gör i artikeln.
Kan du visa hur du menar att det ska se ut där konstruktionen vilar på stolpen? Jag har också tänkt på att det vore poäng att vila den på stolparna istället för att hänga upp den på skruvar.
 
gavagai skrev:
Kan du visa hur du menar att det ska se ut där konstruktionen vilar på stolpen? Jag har också tänkt på att det vore poäng att vila den på stolparna istället för att hänga upp den på skruvar.
Nu hoppar jag in för att visa mig duktig :)

Verktygsgurun menar nog så här.
Sett från sidan alltså:
loft.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För övrigt tycker jag att byggbeskrivningen var ganska "rough"
Franska skruv (lag screw) över allt, inget försänkt.
 
KnockOnWood skrev:
Nu hoppar jag in för att visa mig duktig :)

Verktygsgurun menar nog så här.
Sett från sidan alltså:
[bild]

För övrigt tycker jag att byggbeskrivningen var ganska "rough"
Franska skruv (lag screw) över allt, inget försänkt.
...Utan att tänka alltför mycket (fick bråttom för pizzan vi beställt kom just :-)) så ritade jag följande två alternativ. Som någon av dem, menar ni (om de går att greppa)?

balk1.jpg balk2.jpg
 
gavagai skrev:
...Utan att tänka alltför mycket (fick bråttom för pizzan vi beställt kom just :-)) så ritade jag följande två alternativ. Som någon av dem, menar ni (om de går att greppa)?

[bild][bild]
Exakt!
 
Vore det inte käckt att vända stolpen, så att den långa delen är inåt.
Så att även kortsidan får stöd. Jag refererar till den övre/vänstra bilden alltså.

Men sånt brukar lösa sig när man står med delarna i handen :)
 
KnockOnWood skrev:
Vore det inte käckt att vända stolpen, så att den långa delen är inåt.
Så att även kortsidan får stöd. Jag refererar till den övre/vänstra bilden alltså.

Men sånt brukar lösa sig när man står med delarna i handen :)
Den långa delen inåt? Inte säker på att jag förstår hur du menar. Men på den andra bilden så får båda sidorna stöd.

Och nästa fråga: Vad ska jag tänka på när jag "skruvlimmar"? Jag inser att det innebär att jag ska limma och skruva ihop reglarna, men något särskilt att tänka på då?
 
gavagai skrev:
...Utan att tänka alltför mycket (fick bråttom för pizzan vi beställt kom just :-)) så ritade jag följande två alternativ. Som någon av dem, menar ni (om de går att greppa)?

[bild][bild]
Varit o kollat på hockey...men jag ser att du fått hjälp av andra duktiga i tråden!
Korta sidan utåt och långa inåt, så att ramen livar med stolpen på utsidan. Det blir snyggast.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
gavagai skrev:
...Vad ska jag tänka på när jag "skruvlimmar"? Jag inser att det innebär att jag ska limma och skruva ihop reglarna, men något särskilt att tänka på då?
Jag skulle ju helst förborrat för skruvarna så de har frigång i det "första" trästycket.
Så man är säker på att skruven drar ihop delarna, och inte bara äter sig ner.
Så behöver man inte så många tvingar.

Men jag är en mycket enkel amatör.
 
verktygsgurun skrev:
Varit o kollat på hockey...men jag ser att du fått hjälp av andra duktiga i tråden!
Korta sidan utåt och långa inåt, så att ramen livar med stolpen på utsidan. Det blir snyggast.
Menar du så (om det går att förstå hur jag menar)? så att alltså bara långsidan vilar på (halva) stolpen?

balk3.jpg
Tar gärna emot en beskrivning på hur man skruvlimmar på ett bra sätt också.
 
Skulle annars det här funka, där man alltså satt ihop regeln av en 45x95-regel och en 45x95-regel som sågats som synes längst ner till vänster. Då skulle båda sidor vila på regeln och ingen del sticka ut. Tänkte mig att eventuellt använda den uppstickande 45x45-regeln att fästa ett räcke på (alternativt såga av den längs med "golvhöjd" på loftet).

balk4.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.