Jag har tänkt bygga ett loft i stil med det här: http://www.thehandmadehome.net/2011/08/how-to-build-a-loft/ Tycks ju enkelt nog, men jag lyckas inte hitta några oimpregnerade reglar som är 95x95 (vilket rekommenderas för att hålla upp konstruktionen i hörnen) på de vanliga byggvaruhusen. Kan jag hitta sådana någonstans? eller skulle det funka med andra mått, eller att skruva ihop två 45x95, som föreslogs någonstans, och vad ska jag i så fall tänka på när jag gör det?
Jag är hyfsat händig av mig, men har väldigt lite erfarenhet av sådana här byggprojekt.
Jag är hyfsat händig av mig, men har väldigt lite erfarenhet av sådana här byggprojekt.
Jag hade tagit 2 st 45x95 istället och skruvlimmat ihop dem samt förskjutit dem i ovankant. Då vilar den övre konstruktionen på stolpen istället för på skruvarna som de gör i artikeln.
Kan du visa hur du menar att det ska se ut där konstruktionen vilar på stolpen? Jag har också tänkt på att det vore poäng att vila den på stolparna istället för att hänga upp den på skruvar.verktygsgurun skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu hoppar jag in för att visa mig duktiggavagai skrev:
Verktygsgurun menar nog så här.
Sett från sidan alltså:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För övrigt tycker jag att byggbeskrivningen var ganska "rough"
Franska skruv (lag screw) över allt, inget försänkt.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vore det inte käckt att vända stolpen, så att den långa delen är inåt.
Så att även kortsidan får stöd. Jag refererar till den övre/vänstra bilden alltså.
Men sånt brukar lösa sig när man står med delarna i handen
Så att även kortsidan får stöd. Jag refererar till den övre/vänstra bilden alltså.
Men sånt brukar lösa sig när man står med delarna i handen
Den långa delen inåt? Inte säker på att jag förstår hur du menar. Men på den andra bilden så får båda sidorna stöd.KnockOnWood skrev:
Och nästa fråga: Vad ska jag tänka på när jag "skruvlimmar"? Jag inser att det innebär att jag ska limma och skruva ihop reglarna, men något särskilt att tänka på då?
Varit o kollat på hockey...men jag ser att du fått hjälp av andra duktiga i tråden!gavagai skrev:
Korta sidan utåt och långa inåt, så att ramen livar med stolpen på utsidan. Det blir snyggast.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag skulle ju helst förborrat för skruvarna så de har frigång i det "första" trästycket.gavagai skrev:
Så man är säker på att skruven drar ihop delarna, och inte bara äter sig ner.
Så behöver man inte så många tvingar.
Men jag är en mycket enkel amatör.
Skulle annars det här funka, där man alltså satt ihop regeln av en 45x95-regel och en 45x95-regel som sågats som synes längst ner till vänster. Då skulle båda sidor vila på regeln och ingen del sticka ut. Tänkte mig att eventuellt använda den uppstickande 45x45-regeln att fästa ett räcke på (alternativt såga av den längs med "golvhöjd" på loftet).