Byggmaterial & Byggteknik
Smackbonk: Håller det är det nog smidigaste lösningen, det är ju rätt tätt mellan stolparna! Jag provar på den fristående delen så får vi se hur det blir... Annars får det bli att bulta stolpskor! Tack för alla svar! /Peter
AndersS: Skillnad uppstår av virkeskvalite och hur man hyvlat panelen (inkl. skärpan på stålen). Slutfinish får man göra själv då det kan skilja sig åt hur man vill ha ytan. Skulle man t.ex. vilja ha obehandlad träyta så är det enbart hyvling som gäller, putsar man ytan blir den som en svamp som suger till sig skit.
xyle: Blir ju väldigt mkt tryck på sylen så lär ju knappast knarra? Plus att det är ju så långt under färdigt golv så ingen lär någonsin höra det? Kör med papp under syllen, det blir alla tiders!
andreas.mehlin: Lyfter gammal tråd.... Hur gör man med plåtreglarna vid långa/breda rum då reglarna är max 300 cm
Steinmeister: Du bör se till att få in ett kapillärbrytande skikt, Pordrän/ isodrän eller tvättad makadam som du paddar. Gjuter du direkt på befintligt underlag så får du en betongplatta som kommer suga fukt. Granitstenen suger inget vatten så det är en bra grund, risken är att det kan rinna in vatten mellan stenarna. Golvbjälklaget klarar inte tyngden av en murstock så den murades på antingen
myrstack: 3 gungor, gissningsvis 4 meter mellan infästningarna. Överliggaren var 2"x5" om jag minns rätt. Limmad och skruvad nedåt men endast att skruva skulle nog grejat allt.
David Wissing: [citat] Ja. Där dörren sitter i nuläget ser man att de liggande är avkapade i samband med att den dörren sattes in.
Bramha: Tack. Det var inte så blodigt som jag trodde. Hade gissat på betydligt högre kostnad.
para: Ståndplåt är det du ska ha, inte fotplåt. Jag har gjort så både på uterummet och verandan och det blir helt tätt men skulle det rinna igenom nån droppe så vad gör det? Det är ju utomhus... Fräsa känns överkurs, bättre låta fasaden (bottenbrädorna) vara orörd
Strip: Det finns nog inget vettigt sätt att täta mellan en vägg och en platta som sticker ut, möjligen att klä in hela kalaset med nån form av fotplåt som sträcker sig utanför kanten. Normalt ser man ju till att väggen står i kanten på plattan, så att fasaden kommer utanför kanten på grunden. Det förutsätter förstås att man har en grund som klarar påfrestningen, dvs antingen en
Steinmeister: Nu läste kag instruktionen lite mer noga. Du kan ta en större plint, inget förutom stolpen skall träs på stolpfoten. Stolpfoten är plan och skruvas helt enkelt fast rätt och slätt. Ps. Snygga stolpar, vad kostar dessa?
Novisfixaren: Har fått tag i en 90 dörr. Kan man sätta 45mm regel var sida dörren som man pluggar ordentligt i väggen och sedan täcker med "foder på utsidan" målade i samma färg som dörrens karm? (Dörren tänkte jag skumma och skruva i de nya reglarna)
JimmyB: Ja det är plan B i så fall :) Tack Åsa!
SBH: det är ju ingen svårt alls. det är bara att fixa ett galler. och ta inte plast
myrstack: Prismässigt må träreglar vara billigt men ska man pendla ner ett undertak mer än en normal regeltjocklek en ram av kantprofiler följt av stålprofiler underbart snabbt att jobba med. Snabbheten och exaktheten kommer givetvis till en högre materialkostnad. Ska man pendla ner och har el, rör, vent osv kör jag tveklöst stålregel. Är det bara lite VP som ska upp för downlights eller
gunnar blomkvist: Hej. Jag skall ersätta en gammal spispanna med en modern gjutjärnskamin på fädernegården. Sotarn har redan varit på plats och godkänt skorstensstocken så den är ok. Ingången från den gamla pannan sitter inte på rätt höjd för den nya. Muren är normalt skorstenstegel och ett nytt hål skall tas upp. Min fråga. Duger vanligt kcbruk för igensättning av det gamla hålet och tätning
Atom: Jag skulle dra ner den så långt ner man kan. Låta den sticka ut lite under golvlisten. Skulle se till att den ligger absolut rakt vertikalt. Vid behov, plockar man bort golvlisten och flyttar den lite längre upp med rotdosa. Och skulle dra en kabel, nylonlina eller vad som helst för att i framtiden inte ha problem med dragning. RiR ska ut ett några mm. Tanken är, att vid ev läckage ska
anders07: Kan ju tillägga att om ni samtidigt vill ha lite ljuddämpning från våningen ovan (om det finns någon) så finns det "ljuddämpningsreglar" men fästen i stål...
psu: Det blir en Mataki MB 380 duk. Tiden får utvisa om det var rätt eller fel :)
pette: Lite svårt attfå grepp på, men det ser ut som att det är en ingjuten planteringslåda och isf är det säkert sättning av marken utanför som skapat sprickan i fasaden.. Då borde du kunna se ifall betonglådan "hänger" i luften i ytterkant. Är det så är det lätt att åtgärda ..
Lolight: Det finns väl oljor på burk som gör samma jobb, om än sämre? Värme och tryck ger bara extra skydd, då det kommer djupare. http://www.beckers.se/produkter/utomhus/trafasad/1
draparn: Ah, jag förstår, kanon Nu har jag tre förslag att ta ställning till!
adde82: Jo det kan man men blir för mycket jobb och putsa är inte riktigt min grej....Som du kanske förstår använder vi källaren mer som boyta än källare så jag vill ha det snyggt :-)
xyle: Pratade med en golvläggare nyss. Och han menade på att man skulle lägga ett lager golvgips först för att döda underlaget men sen att skydda plåtarna? Visst det går ju åt mindre flyttspackel sen.
Åsa Lund: Kallas kanske Spikbleck? Brukar finnas i små påsar på bygghandeln.
anders07: Öh... Nä, det kan jag aldrig tänka mig. Jag har putsat en hel del med gipsputs och pratat med många hantverkare, byggmästare etc. och jag har aldrig tidigare hört någon nämna ettringit... Jag använder bara vatten som "grund" på blåbetong/ytong och det har fungerat bra.
Stingray468: Finns de här jämförelse "tabellerna" också: https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=23380&d=1227985152 https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=14154&stc=1&d=1199300552 Och här kan du dubbelkolla limträbalkens beräkning: http://iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx