658 läst ·
4 svar
658 läst
4 svar
Insatts till skorsten - svårt?
Har en skorsten som inte är godkänd. Tänkte sätta in en insatts (rör) i skorstenen och isolera med vermikulit. Hittat sk "paketerbjudande" som jag kan köpa från www.soliduct.se.
Är det svårt att sätta in själv? Är inte superduktig på att bygga men kan en del.
Vad skulle det kosta om en fackman gör det? Och vem är det i så fall?
Är det svårt att sätta in själv? Är inte superduktig på att bygga men kan en del.
Vad skulle det kosta om en fackman gör det? Och vem är det i så fall?
Röret kostade 950kr/meter
Arbetet för mig (6meter) gick på 9200 efter ROT men då fogade dom även om allt över nock, murade fast lite lösa stenar, satte dit väderskydd och installerade en kamin. I mitt fall skulle jag enligt offerten sätta in ett insattsrör men eftersom skorstenen krökte funkade det inte att få ner ett rör så dom glidgjöt istället och totalpriset var samma.
Arbetet för mig (6meter) gick på 9200 efter ROT men då fogade dom även om allt över nock, murade fast lite lösa stenar, satte dit väderskydd och installerade en kamin. I mitt fall skulle jag enligt offerten sätta in ett insattsrör men eftersom skorstenen krökte funkade det inte att få ner ett rör så dom glidgjöt istället och totalpriset var samma.
Klicka här för att svara