1 225 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Ytfinish på pärlspont??
Jag har specialbeställt en inomhuspanel till köket. I min specification sa jag att jag ville ha samma ytfinish som typ vanlig pärlspont som man använder på samma sätt...
Så frågan är va det är för ytfinish på denna??
Jag har iaf fått hyvlad yta och det känns ju inte alls som det är samma som "vanlig" inomhuspanel ska den inte vara slipad???
Så frågan är va det är för ytfinish på denna??
Jag har iaf fått hyvlad yta och det känns ju inte alls som det är samma som "vanlig" inomhuspanel ska den inte vara slipad???
Nja, pärlspont är alltid hyvlad. Det är ju hyvelstålet som ger profilen. Gäller ju även i princip allt annat virke inomhus som golv och listverk. Det är alltid hyvlat. Fast en bra hyvlad yta ska vara så slät att den knappast behöver slipas.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det som ger ytan är väl linoljefärgen, eller möjligen om man vill vara lite finare, äggoljetemperan.
Och naturligtvis skall trät vara hyvlat.
Men vad menar egentligen Arne999 med "slipad"? Nedmattad?
Och naturligtvis skall trät vara hyvlat.
Men vad menar egentligen Arne999 med "slipad"? Nedmattad?
Ok.. skillnaden ligger väll I hur bra dom har hyvlat då... det är ganska stor skillnad på denna panel och en vanlig färdig panel, speciellt runt kvistarna där pärlsponten är hur slat och fin som hellst... därav att ja trodde att man slipade ytan efter att den hyvlats
Japp ned mattad så det går att måla bra + att man får bort lite små hyvelkanter
Skillnad uppstår av virkeskvalite och hur man hyvlat panelen (inkl. skärpan på stålen). Slutfinish får man göra själv då det kan skilja sig åt hur man vill ha ytan. Skulle man t.ex. vilja ha obehandlad träyta så är det enbart hyvling som gäller, putsar man ytan blir den som en svamp som suger till sig skit.
Klicka här för att svara