7 691 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
12 mm rot-golvspånskivor på golvvärme?
Har golvvärmespånskivor i hela huset och i köket är det tänkt att lägga matta. Har ingen lust att flyttspackla och lägga matta direkt på golvvärmen förstår jag att det inte går haha.
Så jag är lite inne på 12mm golvspånskiva. Plåtskenorna lägger jag först sen slangen. Nu till min fundering ska man lägga lumppapp sen 12mm spånskiva flyttande med limmade skarvar?
Kollade någon monteringsanvisning för rot-golv på ett befintligt trägolv och då skulle man lägga ut lumppapp sen skruva för fullt men bara limma skarvarna
Eller ska man skippa lumppapp och limma på den andra spångolvet med och skruva?
Hoppas jag inte krångla till det allt för mycket. Tack på förhand!
Så jag är lite inne på 12mm golvspånskiva. Plåtskenorna lägger jag först sen slangen. Nu till min fundering ska man lägga lumppapp sen 12mm spånskiva flyttande med limmade skarvar?
Kollade någon monteringsanvisning för rot-golv på ett befintligt trägolv och då skulle man lägga ut lumppapp sen skruva för fullt men bara limma skarvarna
Eller ska man skippa lumppapp och limma på den andra spångolvet med och skruva?
Hoppas jag inte krångla till det allt för mycket. Tack på förhand!
Du kommer att minska effekten i golvvärmen betydligt med en 12 mm spånskiva jämfört med flytspackel.
Jag skulle lägga lumpapp och sen skruva spånet mellan slangarna. Rita ut på spånskivorna var slangarna går först bara så går det bra att skruva.
Flytande spån med plastmatta tror jag inte blir så bra i längden...
Jag skulle lägga lumpapp och sen skruva spånet mellan slangarna. Rita ut på spånskivorna var slangarna går först bara så går det bra att skruva.
anders07 skrev:Du kommer att minska effekten i golvvärmen betydligt med en 12 mm spånskiva jämfört med flytspackel.
Blir det verkligen sån skillnad? förstår att det isolerar lite. Räknade lite om jag lägger 13mm spackel och köper det från byggmax blir det ca 4000 kr i och spångolvet 1500kr. Visst på hela bygget är det ju inget. Men läste någonstans att man var tvungen att ha 15mm flyttspackel på golvvärme?
Sen vore det smidigare jobb för mig själv att lägga spånskiva. Sen så inbillar jag mig att golvet blir starkare med ett lager spånskiva än flytspackel? Det är ändå träbjälklag under med spånskivor som har fullt i spår och skarvade hejvilt.
Stor fördel med flytspackel är ju att det inte blir några skarvar eller skruvhål som kan synas i mattan.
Golvet blir "starkare" med flytspackel, köp fiberarmerat spackel och lägg ut 3mm armeringsnät så har du ett golv som håller i alla väder.
Jag tycker flytspackel är enklare; vipsa ihop i några hinkar och häll ut eller såga och anpassa spånskivor? Jag väljer att hälla ut flytspackel alla dagar i veckan.
Spånskivan stjäl en hel del värme, ja, dessutom kommer den inte att "lagra" värmen heller som flytspacklet gör. Dock kan du ju utan problem lägga 16 mm parkett/laminat också så visst kommer det att fungera bra även med spånskiva...
Jag tycker flytspackel är enklare; vipsa ihop i några hinkar och häll ut eller såga och anpassa spånskivor? Jag väljer att hälla ut flytspackel alla dagar i veckan.
Spånskivan stjäl en hel del värme, ja, dessutom kommer den inte att "lagra" värmen heller som flytspacklet gör. Dock kan du ju utan problem lägga 16 mm parkett/laminat också så visst kommer det att fungera bra även med spånskiva...
Tack så mycket för hjälpen. Ja nu när du lägger upp det så, så låter det faktiskt smidigare och jag ska ju inte ha några fall heller.
Om jag nu flytspacklar lägger man plåtskenorna ändå? Och hur mycket flytspackel måste man lägga över golvvärme? Duger byggmax fiber flyttspackel ?
Många frågor men frågar man inte får man inget veta. Tack igen att du tar dig tid!
Om jag nu flytspacklar lägger man plåtskenorna ändå? Och hur mycket flytspackel måste man lägga över golvvärme? Duger byggmax fiber flyttspackel ?
Många frågor men frågar man inte får man inget veta. Tack igen att du tar dig tid!
Byggmax spackel duger fint, jag fick dock billigast på Hornbach senast när jag köpte en pall (Megaplan tror jag det heter).
Det finns lite olika skolor på tjockleken men generellt gäller 1/10-del av cc-avståndet mellan värmerören, så t.ex. cc-avstånd 150 mm ger 15 mm spackel över slangen. Sen finns det lite olika mellan tillverkare av spackel, Megaplan hade 15 mm minst tror jag med hänvisning till att slangen kan rör på sig vid olika temperaturer och det ska hålla ändå.
Plåtarna ska du ha i vilket fall, de ser till så värmen "speglas" uppåt.
Det finns lite olika skolor på tjockleken men generellt gäller 1/10-del av cc-avståndet mellan värmerören, så t.ex. cc-avstånd 150 mm ger 15 mm spackel över slangen. Sen finns det lite olika mellan tillverkare av spackel, Megaplan hade 15 mm minst tror jag med hänvisning till att slangen kan rör på sig vid olika temperaturer och det ska hålla ändå.
Plåtarna ska du ha i vilket fall, de ser till så värmen "speglas" uppåt.
Får kolla med spackel tillverkan då.
Har redan plåtarna så vore dumt och inte använda dom. Plus att värmen blir bättre som du säger men har läst att plåtarna tar skada och så får man luftfickor? Men borde finnas någon primer man kan använda sig av.
Har redan plåtarna så vore dumt och inte använda dom. Plus att värmen blir bättre som du säger men har läst att plåtarna tar skada och så får man luftfickor? Men borde finnas någon primer man kan använda sig av.
Klicka här för att svara