Byggmaterial & Byggteknik
Tune: Är det inte bättre att bredspackla, kan ställa till besvär vid montering av kontakter och strömbrytare när man bygger på 6 mm. Rullspackel och bred spackel (minst 50 cm.
jtl: Med stor sannolikhet är din platta torr och det kommer inte bli problem. Blir det problem så är det "bara" en innervägg och du får då riva den och göra om. Antingen river du nu, och gör det kanske i onödan, eller så river du om du får problem vilket kanske aldrig inträffar. Jag hade valt det senare.
pelpet: [citat] Rätt, jag tänkte mer att den var ingjuten helt i murstocken och stack ut enbart för att hålla upp spisen men så behöver det ju inte vara. Den verkar ju ligga på något betongfundament.
Lolight: Jag hade samma problem i ett rum i källaren. Dock hade jag mycket mindre hålor och ränder. Jag använde något som kallas för betongspackel. http://www.weber.se/betong-cement-vagglagning/produkter-och-system/vagglagningspackling/weber-betongspackel-snabb.html Den finns i större förpackningar också. Annars får du putsa väggen med vanligt putsbruk. Sätta upp tunna reglar, på med puts och
magnus07: Jag hittade en återförsäljaren i närheten så jag ska ge mig iväg direkt när dom öppnar. Stort tack för hjälpen alla!
Noas: Hej! Vad jag förstår kan man köra Webber grov snabb 5-100 på lättbetong för att gjuta igen hål och dylikt? Jag har putsade väggar sedan 1953 som troligtvis är kalkputs men har nu fällt in elen i väggarna och är därför i behov av något att lägga igen spåren med som är cirka 5cm djupa. Putsa 1cm/gång och vattna i oändlighet tänkte jag.. men sedan hittade jag
WaldenWoods: Jag har tidigare hittat konstruktör via hantverkarförmedlartjänsterna på nätet.
Noas: [citat] Vad är det för sand man ska använda samt ska man vattna sanden eller något för att packa den?
anders07: [citat] Du kan nog få tag på det i någon färgbutik som säljer Sandolin... Det finns någon variant på Beijer och K-Rauta också, https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/gipsspackel-casco-gipsfiller-2-5kg
Steinmeister: Jag sänkte taket i vår tvättstuga med hjälp av gles, masonitskims, spikplugg och 13mm gips. Satte sedan i ett gäng billiga malmbergsspottar (200kr). Orginaltaket är gjutet valv så några pottor va aldig påtänkt. Med två cm puts ibtaket hade jag inte brytt mig i pottor, om putsen sitter bra. Gjorde avbrott i glesen där flexslangen skulle gå och gjorde en skiss över vart jag dragit dem
eviljava: Det kanske räcker med att hyra? Denna firma erbjuder t.ex. uthyrning av mallar: http://www.betonggolv.se/goer-det-sjaelv Kolla med en betongfirma i närheten av dig om du kan få hyra. Köper du betongen av dem kanske det inte är en omöjlighet?
Matti_75: Forma båda sidor och gjut igen med expanderande finbetong.
falkn: Förlåt för extremt sent svar och du kanske ej är kvar på Byggahus. Vi håller på och renoverar vår 20-tals våning och har exakt samma utseende på 2 ställen. det gäller ytterväggar där det sitter stuprör på utsidan. Min bedömning är också att det är gamla skador eftersom dessa är bytta nyligen. Hur gjort du med åtgärd? Använde du boracol eller ej?
Mats: Är det någon som har en ritning/dimensionering på en sådan. 14 graders helst och så låg bygghöjd som möjligt. Ska vara till en entre där det är lite trångt höjdmässigt. Snözon 3.5 och lätt takkonstruktion: trampsäker duk plus plåt är tanken
eddiboy: Intressant vinkling på det hela, ska ta med med frugan! :) Tack!
eddiboy: Helt korrekt, en trall behöver jag också. Är så uppe i räckets uppbyggnad att jag glömde fråga om trallen också. En viss lutning på trallgolvet då med andra ord. Räcker det att jag skruvar fast små kilar under regelverket under trallen närmast fasaden så det blir ett fall nedåt? Intressant synpunkt med stolpen och tyngd från snö..skall definitivt kolla upp det närmre, tack! Tack
eviljava: Golvet brukar väl få torka ett dygn och sedan polerar man bort överskottet (om jag inte är helt ute och cyklar?). Under denna tid och fram till dess att ni rengjort utrymmet från polerdamm kanske katterna bör vara i något annat utrymme.
Pagno: Limma är otroligt hållbart, annars så bör du borra och köra med spikplugg eller borra, använda nylonplugg och rostfria regelskruvar. Vitsen med de rostfria i stål är att skruvarna håller i längden. Många använder fel skruv pga att på bygghandeln så säger de ofta att det går bra med kombiskruv eller ngt annat. Spikplugg är bättre än skruv många ggr, provborra på ett par
Atom: Visa träslag böjs lättare(pil) Andra blir mycket svåra (bok, ek). Det var länge sen jag provade. Att böja så mycket som du vill kan vara omöjligt i en amatörsverkstad. Men det går att göra på annat sätt. Köp tjock plywood. Såga ut och limma dubbla eller tredubbla skivor. Mycket lättare och stabilare blir det. Om du betsar det och behandlar, blir det svårt att se att det är
berne88: [citat] den första länken har en som är snarlik, 1183... får tack för hjälpen, ska mail dom å kolla pris, frakt osv
palex: [citat] Aj aj, får fundera hur jag ska göra :/ Inte optimalt om man ska öppna dörren Tack så mycket för input huggan
dsub: Mjukfog mellan bjälke och tak. Mellan balkarna, antagligen detsamma men i tänkt slutfärg på betsningen eftersom betset inte kommer täcka fogen.
ccf: Jag bor på en inredd vind i ett flerfamiljshus från 1910. Bjälklaget ned till våningen under består (minst) av 30-40 grus o sand (med tvärgående tjocka balkar som sträcker sig mellan ytterväggarna), ovanpå detta ett lager med brädor, sedan tegel. Ovanpå detta ett lager med sand på vilka det lagts spånskivor flytande (med masonit-/eller spånskivebitar mellan skarvarna). Jag inser
Niq: Glas är tystare än plast när det regnar och blir inte lika lätt repigt. 2 st 1.5 m bitar 8 mm härdat laminerat glas som har en konsol i varje ände och en i mitten som man skarvar på. Går med bara härdat också men då får man glas överallt om det går sönder eller om man råkar stå under när det går sönder så får man allt i nacken.
anders07: Jag har använt vanligt "super-glue" tidigare och det fungerar bra men man måste vara snabb...
Robert Kooijman: OSB rör sig garanterad lite under tiden, tveksamt om remsor / spackling räcker för att förhindra sprickor i längden. Du kan istället slippa / avrunda OSB kanterna och avsiktligt håller dom synliga, eller kitta någon akrylfogmassa i skarvarna (finns i olika färger). Ursäkta min icke-perfekta svensk:)
corre: En fördel med träreglar att man kan kapa dom 5-8mm för långa och tvinga in dom med en hammare. Med EPDMgummi under golvreglen så klämmer man fast dom mellan golv och tak, och slipper skruva i golvet.
Fällebyggarn: Har provat med halktejp som finns på Biltema, krävs gediget förarbete med sandpapper och torrt trä. Men takpapp är ju billigt och enkelt att byta ut, ska själv prova när all halktejp har ramlat av...