Behöver tryckta brädor på 185x28 mm och funderar på om det går att klyva/hyvla 195x45mm för att få rätt dimension?
Vet ni om byggvaruhusen har den tjänsten eller ska man vända sig till ett snickeri? Kom gärna med tips på snickerier i närhaten av Huddinge.

Det går inte att limma 2 st 28x120 och sedan klyva?

Nej, det kommer inte hålla tror jag

Oftast är det bara i de yttersta millimetrarna som giftet sitter. Hyvlar du bort det kan du lika gärna (och betydligt mer miljövänligt) använda otryckt.

Vad skall det användas till? Att limma ihop trä längs fibrerna blir oerhört starkt.

hantverkare1 skrev:
Vad skall det användas till? Att limma ihop trä längs fibrerna blir oerhört starkt.
Det ska ligga under skenor till ett pooltak. Vad menar du med "längs fibrerna"? Jag vill limma ihop 2 st 28x95 så att så de bildar en 28x190 mm, dvs limma ihop dem sida vid sida. Blir det starkt?

Fredric1 skrev:
Det ska ligga under skenor till ett pooltak. Vad menar du med "längs fibrerna"? Jag vill limma ihop 2 st 28x95 så att så de bildar en 28x190 mm, dvs limma ihop dem sida vid sida. Blir det starkt?
Längs med träets fibrer. Ja, det blir oerhört starkt. Välj ett polyuretanlim om du använder tryckt virke!
Jag skulle starkt överväga att använda vanligt virke, då kan du troligen hitta rätt dimension direkt, utan att limma.

Då blir det längs fibrerna, blir väldigt starkt. Vissa påstår att fogen blir det starkaste partiet i brädan, jag är osäker men starkt blir det.

Ok, tack så mycket för svar. Borde funka att limma och klämma ihop med några tvingar, eller?

Fredric1 skrev:
Ja i ditt fall blir det längs fibrerna, att limma ändträ mot ändträ fungerar inte så bra.

Men hur viktigt är det att dom sitter ihop, döljs dom inte av skenan?

Problemet är att skenan är delad på längden och jag vill ha ett solitt underlag som möjligt för att inte få rörelser. Dessutom blir det hälften så många spikpluggar som ska ner i poolens betongvägg

Överväg vanligt virke, kan du hitta lite bättre kvalité så är det förmodligen bättre än tryckta som oftast är ganska låg kvalité, iof så är ju det en poäng då giftet går in i trät bättre om det är splintved... Du kanske kan hitta lärk i rätt dimension? Eller senvuxen fur..

Har träet som du räknar upp lika bra rötskydd som tryckt virke?

Fredric1 skrev:
Har träet som du räknar upp lika bra rötskydd som tryckt virke?
Nej, men med största sannolikhet tillräckligt bra. Ska du inte använda det i vattten eller i marken så kommer det troligen hålla i väldigt många år ändå!

Det kommer bli en hel del vattenstänk då detta är högst upp på en poolvägg så jag tror att bästa möjliga rötskydd är att prioritera. NTR A hade varit att föredra men det finns väl endast på reglar, 45x145 och uppåt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.