Byggmaterial & Byggteknik
Fotografen: Masoniteskivor och pappen är vanligt papper. Ingen asbest i något av det.
eviljava: Denna tråd kanske kan ge dig lite tips på hur man gör: https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/188851-platsgjuta-bankskiva-i-betong.html
carlfredrik: Kanske detta kan vara något? http://www.ebay.com/itm/2mm-Black-Pinseal-Embossed-ABS-Sheet-A4-297-x-210-Acrylonitrile-Butadiene-Styren-/301224883621?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item462266f5a5
JanneT5: Tack så mycket, ja egentligen så är ju inte brädorna så långa utan de är skarvade på fabrik berättade snickaren. Har pratat med den lokala sågen som dessutom körde lego åt något grosistföretag som sålde vindskivor i ett stycke. Denna versamhed lades dock ner för något år sedan.
KjellTimell: Hej, Jag var och kollade på ett hus som har hjärtvägg i källare murad med blå lättbetong som är putsad, men genom en håltagning gick det att urskilja den blåa lättbetongen klart och tydligt. Dock kunde man ej utskilja blockens storlek. Dom yttre källarväggarna är också murade, med en storlek som för mig är ovanlig och jag försöker hitta likvärdiga mått på google. Tycker inte
Slim_: Håller på att göra om i vardagsrummet och har lite funderingar över vad för balk man skulle kunna ha för att ersätta väggen som är borta. Det som är tv-rum och vardagsrum på ritningen har varit ett rum de senaste 10 åren, när man rev väggen satte man in en 65x180 regel för att ta belastningen från golvbjälkarna ovanför, vilket jag tror är i minsta laget då det sviktar i golvet
Sister ray: Åh, fan vad lättad jag blev av det svaret! Det är i och för sig inga jätteproblem att regla upp men det ställer ju till lite besvär vid fönster och dörrar. Tusen tack, då kör jag på som tänkt :)
Anonymiserad 154842: Tack för tipsen spacklandet gick sådär är nöjd iaf iom att jag har testat nu :) halva väggen med att torka bort överflödigt med en fuktig trasa och andra halvan genom att försöka skrapa slätt. Kändes som att trasan blev bäst, slätare bättre resultat.
maah: Du måste inte sätta upp någon panel men det är svårt att få ett perfekt resultat med masonit. Billigast är nog att sätta upp gips. Med gips är det lättare att få ett bra resultat om du vill måla eller tapetsera. Vad är det under masoniten? Råspont eller isolering direkt? Om du är ovan med gips så kanske du tycker att det är enklare med panel.
P-plats: Undergolver är inte perfekt men tror jag löser det med lite masonit under på några ställen. Hämtade första paketet med 30st golvspånskivor i slutet av förra veckan så i morgon så börjar jag så fort diskbänket är borta...
Fred vom Jupiter: Om inte väggen är bärande så skulle man kunna fylla håligheten med fogskum och sedan putsa på det.
Distordera: Härligt hnurre! Dom hade tom. samma märkning som Kee Clamps så det kunde jag översätta rakt av. Dyrare men det är ju gött att slippa köpa från utlandet. 48,3 mm är det som gäller!
sblixten: Att köpa mindre än 100 betyder bara att du har samma bekymmer nästa gång. Finns 100 saker du kan ha dem till....eller åtminstone 92. En slangbella kanske ;)
nino: Jag tycker det kvittar. Skivan bakom gipset är ju mest till för att det ska finnas nåt att skruva i om man ska upp med grejer. Jag har skarvat lite hur som, bara det sitter skiva överallt
Troberg: Vinkla ner den sneda tvärslån och sätt en extra horisontell tvärslå? Eller, istället för att dölja stödet, gör det till en attraktiv konstuktionsdetalj: Extra horisontell tväslå och två sneda tvärslån som ett kryss?
Bonae: Hej! Jag har långt gångna planer på att flytta köket (i en sekelskifteslägenhet) till intilliggande rum. För att det ska bli verklighet krävs givetvis vissa omdragningar av vatten och avlopp. Detta hade jag av naturliga skäl tänkt överlåta till en fackman men med tanke på vad en rörmokare tar betalt så vill jag gärna förbereda så långt det är möjligt. Ett problem som snabbt
anders07: [citat] Jag visste inte att de har fler modeller men denna köpte jag: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Murarverktyg/Kakel--och-klinkerkapar/Elektrisk-kakelkap-2000019141/
orienterarn: Hej jag har 5st 250*4 mm skruv Märke Fasten Master ev kan du få ta över MV Göstas
Ronekma: Säkerligen en skiva i någon form med underliggande trätak! Enda negativa med att ta bort detta kan vara att underliggande ytskikt kan gått isär och det kan vara spånisolering som du får ner mellan springorna. Annars är det ju mycket snyggare med ett riktigt trätak:-)
corre: Enligt hörsägen tog man förr om åren impregnerat virke till syllen i hus med torpargrund för att den skulle tåla högre luftfuktighet utan att ruttna. Med nackdelen att det luktar en del i denna rätt instängda miljö. Inte sällan på modulhus under åren 55-70talet så var syllen impregnerad, trossbottensskivan av eternit och upplagsplankan för trottsbottenskivan impregnerad. Idag anses
Troberg: Fusionknots.com och igkt.net. Det som de inte vet om knutar på de ställena är inte värt att veta.
xarg: Jag har frågat samma fråga förut men jag fick inget svar då... Iofs var det inte för att jag undra om den var farlig utan om den var diffusionstät. Jag har samm papp fast i taket. I väggen är det någon form av svart plast, ganska tjock och känns lite som en svart sopsäck typ när man känner lite på den.
Roev08: Är det kallvind så gör det inte så mycket att vindpapp saknas. Men passa på och sätt vindpapp nu. Vinden kommer ändå vara luftad från takfoten, om rätt konstruerad.
magnus244: Det borde också fungera. Misstänker att hustillverkaren inte har möjlighet eller lust att lösa detta och då mena på att det är för tekniskt avancerat och kostsamt för att vi ska få det som vill ha det. Ska be dom i alla fall rita den typ av balkong på bygglovsritningen så finns den med där så får jag lösa det längre fram.
Borav6: Jag har ett lite udda problem. En gång i tiden när förra ägaren hade soteld och fick skorstenen utdömd (samt hela huset renoverat pga detta) så beslöt man sig för att dra avluftning till avlopp samt gena lite med golvvärmen genom murstocken. Sen satt man en skorsten på gaveln av huset som nu gör att det står en kamin på ett skitdumt ställe! Jag vill därför sätta en invändig
Sir Duke: Jag tolkar det som att kravet mitt fall är 110 kWh/m2/år ? Bor utanför Stockholm Bergvärme 85 boyta + 85 biyta (uppvärmd källare) Årsförbrukning ca 13 000 kWh (inklusive hushållsel) Planerad tillbyggnad ca 50 m2
Peter2400: [citat] Epdm dammduk finns bl.a. att köpa på hornbach kostar ca90:-/M2. Finns att beställa på nätet också.
camaro1969: [citat] jo delvis ser det ut så... här är lite om mitt problem... https://www.byggahus.se/forum/losvirke-timmerhus/229330-hussvamp-och-somnproblem-2.html