C
cem77: Det finns ingen möjlighet att skruva från insidan istället, om du så behöver skruva snett?
1 svar · 1,3k läst
WaldenWoods
WaldenWoods: Jag blev för en tid sedan tvungen att försöka förstå vad som händer om golvvärmerören kommer "för högt upp" i betongplattan. Svaret från experter var att det fungerar hur bra som helst så länge rören inte sticker upp rent fysiskt och därmed riskerar att bli skadade. Dock fickk jag veta att värmen kan upplevas som lite "randig" eftersom den inte jämnar ut sig lika väl i det
1 svar · 1,2k läst
T
ThomasN: [citat] Tack för tipset! Skall testa. Och sedan som norrbottenstorpet skriver, montera på ovansidan istället så håller det bättre. Håller den inte så borde norrbottenstorpets klättringsprylar funka. Mot Biltema..!
5 svar · 4,1k läst
·
F
fredand44: Hej! Tack för svaret! De gamla reglarna reglarna sitter efter gammal standard. (Kottlingarna vet jag inte riktigt vart de sitter på den gamla än) Jag tänkte sätta de nya efter cc60. Bara de vid fönstren sitter på samma ställe. Mvh Fredrik
2 svar · 841 läst
·
T
Torpartrollet: Tack, ska genast undersöka saken. :-)
2 svar · 4,3k läst
A
SBH: normalt är det låg fukt i platta och spackel. och all kommande vatten skall rinna på tätskiktet
7 svar · 3,0k läst
Jonatan79
Jonatan79: Jag har svart på allt du beskriver, smälter in bra mot fasaden. Jag tycker det är snyggast och man vill ju inte att hängrännor och stuprör ska sticka ut.
1 svar · 2,1k läst
F
frippes: Har haft en liten fuktskada i badrummet, syllen i ytterväggen är av tryckimpregnerad virke, uppmätt fuktvärde vid mätning var över mättnad. Det positiva är att det är en ganska begränsat område. Så, funderade på att byta syll på detta område, blir totalt cirka 4,5m syll att byta. Hur görs detta enklast, min försäkringsman talade om att gjuta en klack för syllen så den lyftes
0 svar · 3,5k läst
A
andreas.mehlin: Fortare vet jag inte... En skiva smäller man upp på 5 minuter. En ojämn vägg behöver brespacklas tre gånger och slipas.
7 svar · 4,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Nej, det finns säkerligen inte. Men det är lätt att måla själv. Skruva ihop brädorna och ta ut konstruktionen i trädgården så målar ni det i ett nafs. Eller varför inte låta räcket vara omålat?
1 svar · 1,8k läst
leby
leby: Gissar på misstag av hyvlarna, han hade två stål som han satte på olika position och råkade få en en remsa kvar mellan. Eller så tror jag bara att andra gör samma misstag som jag själv gjort en gång ;-)
1 svar · 731 läst
mattiasp
mattiasp: Om man har det helt öppet i en huskonstruktion så kommer fukt, dvs vatten i lösning i luften, att genom diffusion (utjämning) att vandra ut genom väggkonstruktionen. Diffusionen är koncentrationsdriven. Förr eller senare, speciellt under uppvärmningsperioden, riskerar man att man når daggpunkten inuti huskonstruktionen, pga att man har en temperaturgradient i den. Det leder då till
6 svar · 1,9k läst
T
TheJaff: Liten statusuppdatering: jag hade tur med att kommunen utförde lite dikesgrävning med en 20tons-maskin längs med vägen där vi bor så jag fick två lastbilar fyllnadsmassor samt formning och tillplattning för en billig peng av dom. Nu är snart plintarna på plats (använder minigrävaren till att gräva ner dom) och imorgon kommer 12 ton 0-40 bärlager som ska spridas ut. 5 av 7 takstolar
13 svar · 3,4k läst
O
oneman: Kolla i Tabell 2. http://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomkomplettering/tak/form-material-och-konstruktion/
1 svar · 2,7k läst
T
tobbew: Missade tydligen att lägga upp bilden?! [bild] Det är den vänstra sidan som ska fyllas igen. Andra halvan ska byggas in bakom ett skåp och löper fritt mellan våningarna. Jag är rätt så inne på att gjuta, utan att riva i underlaget. Däremot vill jag göra det maximalt starkt med förutsättningarna som finns. T.ex kanske dra i någon betongskruv i befintlig betong, som komplement till
1 svar · 2,8k läst
·
F
SBH: frågan är då om det är värt priset
6 svar · 2,9k läst
·
A
AG A: [citat] Menar du att fingerskarvarna läcker??? Kanske menar du du liggande panel brukar vara spåntad? Den här panelen läggs efter samma princip som ett tak. Dvs övre brädas nederkant spika över undre liggandes överkant. Men som Byggis är inne på, finns det inget som hindrar från att använda den stående..
14 svar · 6,3k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Skulle man kunna tänka sig att "limma" på en mineritskiva mha kakelfix eller putsbruk?
2 svar · 3,3k läst
·
K
KungAnka: [citat] Om du tycker det ser rakt ut nu så tycker du nog det ser rakt ut med ett lager reglar och skivor på. Men det är väl bara att kolla med vattenpass.
10 svar · 9,4k läst
·
D
Direktörpelle: 28x70, cc45 vid osb/gips. 28x70 cc30 vid enkelgips.
8 svar · 8,1k läst
·
R
Räknenisse: Egentligen ingen risk. Eftersom färgen inte är tät så kommer den fukt som kommer in också att ventileras ut. Så länge du inte har någon extra fuktbelastning utifrån som frodig växtlighet nära fasaden, läckande hängränna eller extremt väderutsatt läge. Utseendemässigt kan färg bättra genom att ny omålad yta som kommer fram inuti sprickan blir röd, men inte dölja att själva
3 svar · 7,4k läst
·
S
_Speedo_: Ok, tack för svaren!
4 svar · 2,1k läst
Manberg
Manberg: Kontakta plattsättaren och säg att han tar tid på sig och att du ger honom 5 tusen extra om han är noggrann. Har sett för många dyra badrum som har ogenomtänkt plattsättning, fula plastlister, dålig fogning samt slarvigt satta plattor.
2 svar · 2,7k läst
·
Moving
Moving: [citat] Kan dom inte göra betong där och har SSAB byggstål där?
2 svar · 1,1k läst
V
ion: https://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/214506-bygga-gungstallning.html#post1757195 De verkar inte vara mer än 2-2,5 meter höga normalt. Jag funderade också på att bygga en, tänkte minst 3 meter, men får kanske tänka om. sid 5. https://www.tress.com/attachments/5000/1010/sv-se/S%C3%A4kerhetstext%20lekplats%20Tress.pdf
2 svar · 6,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Sån här tätning används nog mest numera. Det är ju viktigt med lufttätningen också. [bild] Och naturligtvis skall inget trä ligga direkt mot betongen.
1 svar · 1,8k läst
·
F
Fred vom Jupiter: Eller köper en billig burk fogskum på Bauhaus fyller hålet och putsar på skummet.,
5 svar · 3,5k läst
M
Mimmi-Marie: Hej, jag har också tänkt att bygga ett ryggåstak. Hur blev det för dig? Blev det ryggåstak och hur är i så fall ljudnivån? Hur stort är rummet och hur högt är det till högsta punkt i taket? Mvh Mimmi
10 svar · 6,1k läst
R
Rhodin: Nu såg jag att fler svarat. Loggar inte in så ofta. Stället är i Malmö. Så priserna skiljer sig nog rejält från vad det kostar i Stockholm. Väntar i alla fall på en offert nu för att skicka vidare till försäkringsbolaget. Tack för alla svar!
7 svar · 12,1k läst
P
Anonymiserad 144342: Vikt. Inte säker men låste om ett liknande härbre som skulle väga 3 ton
3 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.