Jag ska sänka taket i mitt kök ungefär 10 cm, dels för att klämma in spottar, dels för att vi kommer behöva en avbärande balk som inte är för vacker som får vara med i inbyggnaden också.

Hur är det smidigast att sänka tak? Visst funkar det säkert med 120x45-reglar, men det blir ju ett attans meck att dra upp såpass rejäla doningar i taket, jag funderade på att sätta 45:or i taket och sedan skruva i en 70:a i den, prismässigt jämförbart och känns mycket smidigare, vad säger folk och vad bör jag tänka på?

P
Plåtreglar. Går fort, är lätt och blir rakt.

Montera en krans av skenor, SK70, runt rummet.
Lägg sekundärreglar (a.k.a. Hattprofiler), S25, på c400 i skenan. Det är i dessa du skruvar gipsen.
Ovanpå sekundärerna monterar du primärreglar, P45, på c1200 och hängslar dessa med hålband på c1200 från taket.

Hej å hå... det låter fint, men jag måste erkänna att det var ganska mycket för mig, jag vågar knappt fråga efter en liten skiss, med tanke på att du som gav mig de fina tipsen hatar amatörer... :)

P
En liten skiss från Gyproc's site. Det enda som inte framgår av den är kransen av SK70 (en vanlig U-profil som även används som botten- och takregel i väggar) som monteras runt om. Denna sticker du sedan in takreglarna i och fixerar dom med  t.ex. 13 mm montageskruv med borrspets, s.k. flatlöss. Flatlössen kan du använda överallt där det är plåt mot plåt.
Om du vänder dig till en seriösare byggmarknad så får du säkert all hjälp du behöver där.

• PS_440.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1000 tack!!! det ser spännande ut :) nu kommer nog till och med JAG förstå ;)

alltid är man för snabb... några kontrollfrågor;

- kransen sätter jag förstås på väggen, på en höjd som gör att jag kan sticka in P45 (eller hattprofiler??) och ovanpå hattprofilerna stabiliserar man med p45 som man sätter fast i taket med hålband?

Har jag förstått det rätt då? Sedan sätter man gipset 90 grader mot hattprofilerna, så att man kan skruva fast dem var 40:e centimeter?

Hur sätter jag bäst fast hålbanden i taket, med pluggad skruv eller?

TACK igen, detta är ny mark, jag har bara träreglat förr... :)

kan man svara sig själv? nu trillade pengen ner tror jag, 25+45=70 har jag lärt mig i skolan = båda går in i skenan... från "varsitt" hålla... en uppe och en nere... *tada*... :)

---

EDIT: Men om jag ska ha takgips, borde jag inte ha CC45 på hattprofilerna då, så jag kan skruva gipsskivorna längs med dem?

Nej du skall ha cc40 eller ev cc30. Skivorna monteras på tvären mot reglarna, Dessutom så skall skivorna monteras med förskjutna kortskarvar. Har du för glest så kommer skivorna att hänga ned i vågor.

Gå in på de olika gipstillverkarna på nätet så hittar du monteringsanvisningar. Ibalnd med hela takkonstruktioner.

ok, tyckte bara det kändes konstigt att det därmed blir långa skarvar utan "mothåll" bakom, men det är klart, är man nere på cc 30, då blir det ju inte mycket man kan böja en fastskruvad gipsskiva...

Hur skarvar man förresten plåtreglarna, för mitt rum är 4,8 x 4, och det verkar vara ca 3 m som är standard på reglarna, är det förskjutning som gäller där med, eller finns det något smart sätt?

Lyfter gammal tråd....

Hur gör man med plåtreglarna vid långa/breda rum då reglarna är max 300 cm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.