5 376 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Ansluta ett litet snedtak mot fasad med lockläkt
Jag ska bygga mig ett litet snedtak över källartrappen. På väggen sitter idag brädfodring med lockläkt. Taket tänker jag mig ungefär lika bred som schaktet och med lutning som i princip följer trappan. På taket vill jag ha nåt tungt och tyst, kanske tegel eller en isolerad konstruktion med papp.
Hur ska jag ansluta taket mot väggen?
Jag vill ha någorlunda tätt, så det inte blåser in löv, snö och annan skit i skarven, men är inte sugen på att riva hela väggen.
Hur ska jag ansluta taket mot väggen?
Jag vill ha någorlunda tätt, så det inte blåser in löv, snö och annan skit i skarven, men är inte sugen på att riva hela väggen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Såga av panelen (olja och måla ändträt medan det går åt komma åt).
Trä in typ stänkbleck bakom panelen och bygg sedan taket.
Protte
Trä in typ stänkbleck bakom panelen och bygg sedan taket.
Protte
Brädfodringen ligger dikt an nån märklig stenullsmatta med en tjärpappsliknande historia (impregnerad glasfiber såg jag på en etikett) på båda sidor.
Nja, det är glest reglat bakom brädorna, så det är inte ett bra alternativ. De undre kan jag ju iofs stabilisera med regeln på utsidan, men det är värre med de övre.prototypen skrev:
Ungefär så har jag funderat också. och så en fotplåt under läkten, mjukfog mellan plåten och brädfodring och tätt med skruv. Kan det bli tätt nog? Eventuellt skulle man kunna fräsa ett litet spår i brädorna och vika in en pytteliten kant på plåten där, men det känns väldigt mycket överkurs... eller?para skrev:
Ståndplåt är det du ska ha, inte fotplåt.
Jag har gjort så både på uterummet och verandan och det blir helt tätt men skulle det rinna igenom nån droppe så vad gör det? Det är ju utomhus... Fräsa känns överkurs, bättre låta fasaden (bottenbrädorna) vara orörd
Jag har gjort så både på uterummet och verandan och det blir helt tätt men skulle det rinna igenom nån droppe så vad gör det? Det är ju utomhus... Fräsa känns överkurs, bättre låta fasaden (bottenbrädorna) vara orörd
Klicka här för att svara