6 270 läst ·
13 svar
6k läst
13 svar
Överliggare gungställning
Medlem
· Västra Götaland
· 62 inlägg
Ska bygga en egen Gungställning till barnen undr sommaren. Har koll på hur och vad jag ska använda till allt utan på vad jag ska använda för att få en stark och stabil överliggare som inte svajar nämnvärt även när äldre gungar.
Spännvidden kommer vara ca 350-420cm.
Har tidigare haft en 95*95 som låg med 90 gradershörnen upp/ner/fram/bak på en annan gunga med ca 380cm spännvidd. Detta fungerade när dom var små, men är inte stabilt nog.
Idéerna jag har är.
Limträbalk tex 56*225 som jag behandlar med olja eller dylikt.
Egen linträbalk av 4-5st tryckta 45*70 som jag limmar och och skruvar ihop själv. Kommer inte att hyvla eller dyl, men en massa tvingar förstås.
Byggtimmer kanske fungerar om jag hittar såpas långa
Spännvidden kommer vara ca 350-420cm.
Har tidigare haft en 95*95 som låg med 90 gradershörnen upp/ner/fram/bak på en annan gunga med ca 380cm spännvidd. Detta fungerade när dom var små, men är inte stabilt nog.
Idéerna jag har är.
Limträbalk tex 56*225 som jag behandlar med olja eller dylikt.
Egen linträbalk av 4-5st tryckta 45*70 som jag limmar och och skruvar ihop själv. Kommer inte att hyvla eller dyl, men en massa tvingar förstås.
Byggtimmer kanske fungerar om jag hittar såpas långa
Medlem
· Västra Götaland
· 62 inlägg
Är ett alternativ också, men jag har inga hemma... 
Medlem
· Västra Götaland
· 62 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 62 inlägg
Jo det kan fungera, och är lättare. Men får för mig att det blir mer "sidostabilt" men flera 45*70 eller 45*95 reglar limmade på varandra.Peter2400 skrev:
Jag gjorde en gungställning till barnen för några år sen, spännvidd ca 4 m ( tre gungor) inget svaj, beställde tryckt rundträ på lokala brädgården. 15cm diameter på 4 ben och 20cm på överliggaren, sänkte ner benen ngt i marken. Sen var det stabilt både för svaj och benlyft, tror jag betalade ca 2000:- för de fem bitarna, förstärker upp med en tvärslå mellan benen på varje sida. Det blev en rejäl ställning som höll för stora barn 
Jag tror också att den ide kan bli något mer sidostabil, däremot så hänger i princip all bärförmåga som din balk har på dina limfogar.patrik19836 skrev:
Kan vara svårt att garantera det på tryckt fuktigt virke utomhus.
Med "min" lösning så är limfogen betydligt mindre kritisk.
Medlem
· Västra Götaland
· 62 inlägg
Körde en T-formad konstruktion med en liggande överliggare (lätt avhyvlad för avrinning) och en stående 8" under. Allt tryckt för obefintligt underhåll.
Även de tre japanska herrarna med imponerande BMI som en viss byggkedja kör med i reklamen nu skulle kunna använt denna utan svaj
Även de tre japanska herrarna med imponerande BMI som en viss byggkedja kör med i reklamen nu skulle kunna använt denna utan svaj
Medlem
· Västra Götaland
· 62 inlägg
Intressant, vilken dim på den liggande, och hur lång spännvidd?myrstack skrev:
Klicka här för att svara