Byggmaterial & Byggteknik
tlundberg: Ser att Biltema har 50 st 6x240 mm träskruv för 129 kr. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Traskruv-2000018829/ Står att de är för inomhusbruk. Duger det? De kommer ju inte utsättas för väder och vind eftersom de hamnar bakom utegipset. Men helst hade jag undvikit de skruvarna. Gör det ju väldigt mycket krångligare att få dit isoleringen :(
richardtenggren: Det blev cementspackel, ingen fara, nu saknas bara lite lister, väggfärg(en vägg är tapetserad redan) och de nya luckorna då vi köpte tillfälliga i väntan på de rätta:)
Barnrikehuset: Citerar www.byggbeskrivningar.se. "Utvändiga trappor bör ha mindre lutning än invändiga trappor. Stigningsvinkeln bör vara mellan 17° och 30°. Steghöjden får variera mellan minimalt 140 och maximalt 200. Stegdjupet i trappor bör vara minst 250, men trappor med normal lutning har cirka 300 djupa plansteg. Steghöjd och stegdjup kan man beräkna med hjälp av formeln 2 x steghöjden +
pelpet: Några jag kommer på: Sätta frostbeständig klinker, måla, putsa, slipa (fast det är nog jobbigt på en mur), acceptera, sätta klätterväxter.
JimmyB: Hur gör jag för att få ett bra resultat när jag ska såga ur för halvt i halvt för bjälklag? Har dimension 45*120. Tillgång till handsåg, borr, stämjärn och sticksåg. Urtagen ska göras på många ställen utmed reglarna, inte bara i ändarna. Tack!
Danne_83: [citat] Nu är inte detta svar ett yrkesmässigt seriöst svar men ska man förenkla grovt, ett bjälklag=1x45x195 +tak med snö=1x45x195 vid ca 4m spännvidd. Utan att jag räknar på det tror jag att det håller i brottgräns utmärkt. Antagligen lite hög utnyttjande i bruksgräns.
KnockOnWood: Fast många tapeter är ju "skiktbara" dvs man kan riva bort ytskiktet så bara underpappret blir kvar. Prova det i ett hörn! [citat] Från http://www.borastapeter.se/sv/fakta/tapetskolan/
Jocke_BP: Hej och mycket tack för alla tips. Pallningsbricka eller M-gängad stolpsko, offerbräda eller marksten, impregneringsolja eller motorolja.. Många alternativ (gillade iofs motorolje-alternativet för jag bytte nyligen olja på mitt ex's bil och den motorolja skulle med ovan resonemang konservera till tids ände :) ) Jag kommer att såga bort de angripna delarna och sedan impregnera och palla
Manberg: [citat] Beror på hur tätt garaget är i övrigt. Mitt garage hade ingen ångspärr och värme har stått på sedan 1964, det var hur friskt och fint som helst när jag gjorde om det för 2 år sedan, säkerligen till viss del pga glipor och otätheter.
Ninkenonken: [citat] Nej det är ingen västkustskiva och det är inte tilläggsisolerat. Dom har inte ens bemödat sig med 170 virke utan har kört 120 och fäst den utvändiga isoleringen med brickor och spikkäkten har nån slags 5 cm plastdistans in till regelverket:-)
Lolight: https://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp-och-fog/lim/ankarmassa-p18160
andreas.mehlin: Enligt norgips, kan man sänka ner tak med väggskenor och 45x70 reglar. Reglarna kan sättas 200 cm på längden innan de behöver fästas i taket med t.ex. profil alternativt stålband. Frågan är, om jag väljer 45 x 45 regar istället. Vad blir max avståndet mellan takförankring? http://www.norgips.se/Konstruktionsprinciper/3
Oldboy: Lindrev el ev tjärat lindrev. Hör med t ex Gysinge. De har säkert erfarenhet av liknande problem, och lösningar som fungerar över tid.
martinradbo: [citat] Tången är egentligen bara en fyrkantig spets som trycks igenom bägge plåtarna med ett mothåll på baksidan. Det som uppnås är att den ena plåtens flärpar från sidan av hålet viks in i den andra plåtens hål . Det blir inte superstarkt men räcker mer än väl. Sen skruvas allt samman med mängder av gipsskruv ändå när skivorna sätts på plats. I enstaka fall kompletterar
mexitegel: Räcker att du lägger 2-3 cm, räkna på 3 för säkerhets skull. 40 kvm x 0,03 = 1,2 kubik. Densitet 1,6 ton/kbm ger att du behöver ca 2 ton. Det kör du lätt med 2-3 vändor till grustaget med släp, brukar vara enhetspris för en släpkärra. Det blir antagligen 500-1000 kr dyrare om du beställer hem med lastbil.
Gabbe1: Om det är längden på skruven du avser så låter 300mm rysligt långt. Runt 40mm tycker jag är lämplig skruvlängd för 12mm träskivor, och givetvis funkar det ra med torx.
Oldboy: Behövs nog lite mer info om byggnaden, men rent principiellt bör inte de gamla innertakbjälkarna ha något med stenväggarnas stabilitet att göra. Gamla väggar brukar vara rätt tjocka (=stabila, även i sidled). Kan bero lite på materialet som väggen är murad av. Men om väggen är hel och frisk och inte lutar nämnvärt så bör det vara lugnt. Det nyare taket bör vara förankrat i
sinuslinus: Japp ek är det! Fast det är inte så lämpligt val för det blir stor risk för stickor i rumpan om nåt år. Ek flisar sig lätt. Därför används det aldrig till yxskaft och liknande.
smurfen72: Fanns en hel del skit tidigare också galvade rör till kallvatten eller avlopp av cement/gjutjärn som knappast håller för evigt. Om plåten viker sig är det nog dags för en ny plåt sax.
Oldboy: Beroende på hur bred väggen är och vad du ska ha på hyllorna, så kan kanske reglar på sidoväggarna vara stöd för hyllor/bärreglar. Då behövs inget fästas på elcentralväggen.
tobbew: Hej och tack för alla svar. Jag gjorde en helomvändning mot hur jag har planerat för under ett år och slipade och flytspacklade lokalt och kommer nu lägga ett billigt laminatgolv. Det hela föll på att jag helt enkelt vill bli klar. :) Om jag ångrar mig om fem år så klinkrar jag då - för jag köpte billigt laminat från rusta som jag slänger ut genom fönstret om det inte blir bra på
roland53: [citat] Då borde väl golvtillverkaren också komma upp med en bra motivering om kravet. Verkar mycket märkligt att behöva lägga en fuktspärr mellan övervåning och undervåning. Där förekommer ju ingen markfukt och golvvärme i sig genererar ingen fukt.?? :wow:
b8q: Vad är det egentligen du menar med "plocka ner balkongen"? Är det bara trätrallen som ska bort så att du kan byta panel bakom så går det säkert bra, men om hela balkongen ska bort och sen dit igen blir det ett mycket svårare projekt! Vi vet fortfarande inte hur balkongen sitter uppe (stolpar? förlängda golvreglar från huset? annat?) så vi kan inte råda dig.