hahalj
Har sett att folk gör lite olika med syllpappen, självklart ska den ligga mellan betonggrund eller som i mitt fall lecablocken och syllen. Men en del har jag sett lägger också syllpapp ovanpå syllen och under kantbalkarna i golvbjälklaget. På så vis blir det alltså syllpapp på både under- och ovansidan av syllen.

Är detta normalt? Finns det fördelar eller nackdelar med att göra så? Syllpappens funktion är ju att fuktisolera mot underliggande konstruktion, men räknar man då med att syllvirket ändå blir så fuktigt att man vill skydda golvbjälklaget ännu mer med ett extra lager syllpapp?

hahalj
Ingen som tycker något om detta? Hur har ni själva gjort?

Mikael_L
Jag kan inte alls se vad finessen med syllpapp där skulle vara ...?

edit:
Blir syllen för fuktig, trots syllpapp under den, så är det något annat helknasigt.

hahalj
Nä inte jag heller, det är därför jag frågar. Vet att jag sett detta när jag surfat runt men hittar inte längre var det var. Tänkte bara så jag inte missat nåt.

Låter udda, varken hört, sett eller gjort så själv, kan inte heller se vitsen med de

låter som nån trott att syllpappen är där som vindskydd, om dom inte använt det som höjdjustering.

En del menar att man motverka "knarr" på detta vis... själv har jag som vanligt inte en aning

Jag skulle också gissa på antiknarr.

Protte

Blir ju väldigt mkt tryck på sylen så lär ju knappast knarra? Plus att det är ju så långt under färdigt golv så ingen lär någonsin höra det? Kör med papp under syllen, det blir alla tiders!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.