Hej!
Är ny här på forumet. Jag och min sambo har hittat en vackert beläget suterränghus byggt 1977. Grundmuren består av betonghålsten och fasaden på sutturängvåningen av puts och övre plan tegel. På den västra gaveln ca 0,5m ovan markplan invid en dörr finns en större spricka om ca 1-2cm. På insidan av huset syns sprickan bakom våtrumstapeten. Sprickan är ca 1-1,5m lång. På utsidan kan man inte inspektera den mer än 20-30 cm då den fortsätter i sutterängdelen och bakom en rabatt längs husväggen. Oklart hur länge denna har funnits, nuvarande ägare vet inte när sprickan har kommit (de har ej bott i huset). Således vet vi inte om det pågar sprickbildning.

1. Hur ska vi tänka gällande denna spricka/sättning? Hur kan man se om sprickbildningen är pågående? Något att oroa sig över?
2. Om vi köper huset måste vi dränera om relativt snabbt då ingen dränering är gjord sedan huset byggdes och putsen släpper i källardelen som ligger under mark vilket indikerar funktgenomsläpp. Kan sprickan öka i samband med dräneringen?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite svårt attfå grepp på, men det ser ut som att det är en ingjuten planteringslåda och isf är det säkert sättning av marken utanför som skapat sprickan i fasaden.. Då borde du kunna se ifall betonglådan "hänger" i luften i ytterkant. Är det så är det lätt att åtgärda ..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.