Vi ska uppdatera köket lite och bland annat byta ut kakel mot mosaik. I samband med det så önskar vi sätta mosaiken högre än vad kaklet går idag. Mitt problem är hur man ska sätta det runt fönstret. Vi ska gå c:a 1/3 upp i höjdled utmed fönstret med mosaik, men hur gör man med fönsterlisten? Invändig salning tänker jag mig blir trä på sidorna och mosaik på nertill.

Så här:
Illustration av fönster över mosaikvägg, med mosaik som går upp 1/3 på sidorna och under fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

eller så här:
Schematisk illustration av köksvägg med mosaik upp till en tredjedel av fönstrets höjd och en markerad fönsterlist.

Eller på något helt annat sätt?

Jag tycker att du skall ha samma foder runt hela fönstret, även längs undersidan.
Tror att det blir snyggast så.
Alltså så här:
Illustration av ett fönster med enhetlig foder runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns ju klackfoder.
Där kan man med lite hyvlande och sågande anpassa "djupet" så det passar mot olika väggtjocklekar.
Såvida man inte vill leka med utfyllnadslister, vilket säkert blir billigare :)

Gör jag mig förstådd :o

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Mät och mät igen och se om du kan justera fodret så det ligger mot mosaiken
Sätt mosaiken först med centrering mitt i fönstret och dra ut foder det går mot mosaiken.
Eller lägg fodret på mosaiken och sätt en salning motsavarande mosaiken på utsidan av fodret

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jag tycker att du skall ha samma foder runt hela fönstret, även längs undersidan.
Tror att det blir snyggast så.
Nja, det tror jag inte riktigt på :). Idag har vi kakel som slutar precis i underkant på fönstret och vi har bara lister på sidorna och i överkant och det ser helt OK ut. Dessutom så har vi kökskranen precis vid fönstret och det är inte mer än knappt 20 cm från diskbänken till underkant fönster, så en trälist skulle bli ful ganska fort där.

nino skrev:
Mät och mät igen och se om du kan justera fodret så det ligger mot mosaiken
Sätt mosaiken först med centrering mitt i fönstret och dra ut foder det går mot mosaiken.
Eller lägg fodret på mosaiken och sätt en salning motsavarande mosaiken på utsidan av fodret
OK, du föredrar alltså min första bild där listen "går ner i mosaiken"?
Lägga listen på mosaiken tror jag inte blir lika bra i så fall eftersom det blir ett öppet avslut på listen nertill.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.