1 969 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Stötta nockbalk mot vägg?
Har tänkt öppna till nock och då börja med att stoppa in en nockbalk för att slippa titta på massa fackverk när man är i rummet.
Denna stöttas då på en pelare som går utmed kortvägg ned till sulan och en annan som sätts där murstock finns idag (den rives).
Huset är ett plan med källare och vind (som då försvinner).
Som helt utan kunskap undrar jag om det inte går att ta en kortare pelare på "vinden" som sedan står på kortväggen istället för att ta den hela vägen ned till sulan. Givetvis behöver man sprida lasten. Är detta möjligt?
Bonusfråga.
Kan man ha en nockbalk som är 12m lång utan stöd i mitten? Förutsätter HAE/HAB av "rimlig" dimension.
Denna stöttas då på en pelare som går utmed kortvägg ned till sulan och en annan som sätts där murstock finns idag (den rives).
Huset är ett plan med källare och vind (som då försvinner).
Som helt utan kunskap undrar jag om det inte går att ta en kortare pelare på "vinden" som sedan står på kortväggen istället för att ta den hela vägen ned till sulan. Givetvis behöver man sprida lasten. Är detta möjligt?
Bonusfråga.
Kan man ha en nockbalk som är 12m lång utan stöd i mitten? Förutsätter HAE/HAB av "rimlig" dimension.
Hej Nizztos! Med enkel matematik behöver kortväggarna förstärkas upp till dubbel styrka, eftersom det totala antalet bärande väggar halveras med en nockbalk. Och med samma logik på den korta pelaren, så behöver du ersätta den förlorade sidostabiliteten med minst lika starka diagonala plåtstag i taket, eller vad det heter. All styrka som man tar bort måste alltså ersättas på ett eller annat sätt. Det kallas i en takkonstruktion för att "byggherren ansvarar för takets och byggnadens totala stabilitet". Och att det är byggnadens grundläggande stabilitet i stommen som i slutänden avgör hur stark taket blir. Hur lång man kan göra en nockbalk vet jag inte. Men jag tror att långa nockbalkar är vanligast i kombination med lätta plåttak. Bäst är nog att fråga en takkonstruktör! Med vänlig hälsning; PerOF
Klicka här för att svara