Hej, tänkte höra ifall någon här har tips eller erfarenheter hur man kan bygga en loftsäng som bär på två väggar. tänkte då så att plankorna inte går i delar osv tror ni att de räcker med att plugga väggen osv sedan skruva ihop en ram och med vinkeljärn? ?
på bilden ser ni ett exempel där de gjort som jag vill göra ( har sett utan bjälken under också)
på bilden ser ni ett exempel där de gjort som jag vill göra ( har sett utan bjälken under också)
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 584 inlägg
Jag byggde så för ett par år sen - spikpluggade en 45x95 regel i varje vägg - plus en stolpe i det fria hörnet - lade på en vanlig ikeasäng - och byggde en stege - funkade jättebra.
Något måste du nog ha i frihörnet om du inte bygger en väldigt stabil konstruktion och fäster in i väggreglarna (eller om du har en bärande betongvägg på sängens långsida) - kanske metall isf ?
Blir rätt mkt kraft om du lägger 60-100 kg (elelr om tom två personer är däruppe !?) ute i hörnan. Är ju mer än 2 m diagonalt från den andra hörnan som skall klara den lasten och 90-120 cm (beroende på bredd) ut från långsideväggen...
/K
Något måste du nog ha i frihörnet om du inte bygger en väldigt stabil konstruktion och fäster in i väggreglarna (eller om du har en bärande betongvägg på sängens långsida) - kanske metall isf ?
Blir rätt mkt kraft om du lägger 60-100 kg (elelr om tom två personer är däruppe !?) ute i hörnan. Är ju mer än 2 m diagonalt från den andra hörnan som skall klara den lasten och 90-120 cm (beroende på bredd) ut från långsideväggen...
/K
Produkter som diskuteras: "spikpluggade"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Känns ju rangligt utan en stolpe ner eller någon stolpe/vajer till taket i det fria hörnet. Säkert inte omöjligt men det måste vara en rejält styv konstruktion för att inte flexa obehagligt.
bump
Självbyggare
· Stockholm
· 8 584 inlägg
Skall du ha utan stöd i det fria hörnet så måste du troligen bygga med stål och förankra det rejält i väggen (i tungbetong eller i reglarna).
Som sagt, med stolpe räcker det med 45x95...
/K
Som sagt, med stolpe räcker det med 45x95...
/K
tips på virke att bygga själva stomen med?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 584 inlägg
tack, några fler förslag eller erfarenheter?
Jag har precis byggt två sängar. Vart tok nöjd. Dock så var ena väggen av någon form av dålig porös betong, eller vad det nu är. Men verkar hålla bra. Monterade även spottar under med fjäris. Ungarna blev lyriska över sängarna. Dom är helt i metall. Har bilder!! Men går väll inte lägga upp här