Hej,

Kommer flytta min luftvärmepump och måste således bli av med hålet i ytterväggen som är av panelslag. Vill ju helst inte byta mer än jag måste så frågan är, får man lappa igen vindpappen där det är hål istället för att häfta på reglarna och med vad i sådant fall?

Kastar in en följdfråga också:

Alla innerväggar är från -79 och av spånskivor, hela huset är en spånlåda mer eller mindre. Om hålet har en diameter på säg 100mm, vad används då bäst för att fylla igen det? Tänker mig en mindre regel att skruva i på baksidan av spånet och sen in med en passbit och spackla, men för att kunna spackla igen och måla det där någorlunda snyggt sen används då helst gips, spån eller annat?

Tack på förhand

Redigerat:
Pappen skulle jag tejpat, finns särskild tejp som håller bättre än tex silvertejp på det :)

För hålet kanske det är lättast att skruva in två st bitar (som var för sig går in med som tillsammans täpper till) ?
Det var kanske så du menar ?

Husfix kan funka om du behöver fylla mer än spackel klarar, eller om du sågar till en bit skivmaterial/gips...

/K

• Gilla
klasses
  • Laddar…
Såga ut en lika stor skiva som hålet av något material, lirka in en bit regel genom hålet och skruva fast den genom väggen och sedan skruvar man fast den utsågade skivan i regeln. Sen spackla och slipa tills det är slätt sen måla.

Sån här tejp funkar.

https://www.byggmax.se/isolering/tätning/tätningstejp-åldersbeständig-sp-p21029

Får du tejp över kan du använda den till att slå in julklappar. Det är väldigt roligt att se på när någon försöker få upp ett sånt paket :).

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Åldersbeständig tejp har jag liggande och jag var inne på samma metod med hålet på insidan, mest konfunderad om gips eller trä är att föredra när väggen är av spån? Eller det kanske kvittar?

Jag tror det kvittar, det blir ju en spackelklump hur som helst.

• Gilla
klasses
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.