hej,
kan nån hjälpa mig:
Är vägg-en/ar bärande (gäller "C" på ritningen)?

Huset är 2-plans souterräng-villa fr 1974
"C" -- 45x70reglar + spånskivor
"A" och "B" - betongblockar -ca23cm tjock
tackar på förhand!

• Skannad ritning av souterrängvillans plan med markerade områden "A" och "B" på betongblock och "C" på 45x70 reglar och spånskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av 2-plans souterrängvilla med markerad vägg "C", omgivna rum och måttangivelser.
    Skapa konto
Vad är det där randiga som även finns bredvid trappan?

ingen aning :)

Redigerat:
Har du inte varit i huset?

jag bor i huset å kan säga att det finns ingenting i korridoren mellan B C väggarna

Det är osannolikt att "C" är bärande. Bärande väggar i souterrängplanet verkar vara gjorda av betonghålsten. "C" har nog tillkommit senare. För att vara riktigt säker behöver man dock veta hur bjälkarna till övervåningens golv ligger.

tackar justusandersson. så mycket vet jag om hur bjälkarna ligger:
D, E, F betongblockar / betong -ca23cm tjock
Illustration av planlösning för souterrängvåning med markerade bjälklag och betongblock.
Skapa konto
Uppsnitt av golvet som visar träbjälkar, isolering och en betongdel markerad med "C", ungefär 23 cm tjock.
Skapa konto
Träbjälklag med isolering och en metallförstärkning, synligt betongblock nära bjälkarna.
Skapa konto

• Träbjälkar och isolering syns i en oavslutad byggkonstruktion med synliga betongblock.
    Skapa konto
Redigerat:
Anna_H skrev:
Vad är det där randiga som även finns bredvid trappan?
kanske klädskåp / sittbänk?

Nej, "C" är inte bärande. Sedan tycker jag att bilderna pekar på ett visst "slarv", men det är kanske du som rivit för att komma åt att se?

yes, det jag som rivit:o

Det jag funderade på var om den där randiga strukturen kunde påvisa något bärande i stil med murstocken i gamla hus. Själva väggarna ser av ritningen att döma inte ut att vara av bärande typ.

Kontrollera för säkerhets skulle genom att såga för hand. Om sågbladet nyper fast är regeln du just håller på att såga av bärande. Låt sågen sitta, sätt upp stämp och bär av på lämpligt sätt innan du sågar vidare.

ok. tackar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.