7 820 läst ·
2 svar
8k läst
2 svar
Rostskydda järn för utomhusbruk?
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
Så, jag har både googlat och sökt här på forumet men inte hittat någon jättebra information. Jag har precis upptäckt svetsningens underbara värld och vill svetsa hur mycket som helst. Och en plan jag fick var att bygga ett altanbord med järnben och träskiva, men då blir ju givetvis första frågan - hur kommer den klara väder och vind?
Så för att rostskydda vanligt fyrkantsrör man köper i bygghandeln, vad är bästa metoden? När man googlar så är det många som pratar om att bränna in linolja i stålet, men med tanke på att det handlar om ett stort utomhusbord och dessa metoder beskriver att man ska få upp järnet till 250-300 grader i en ässja så inser jag att det inte är en metod som kommer fungera, plus att en del källor rapporterar att linojlebränning inte skyddar mot rost i längden i vilket fall som helst.
Dinitrol 4010 verkar vara en lackliknande vätska som används för motorrum för rostskydd, och tydligen är det som används på museum för att rostskydda järnföremål.
Men är det någon här som har ett bättre förslag?
Så för att rostskydda vanligt fyrkantsrör man köper i bygghandeln, vad är bästa metoden? När man googlar så är det många som pratar om att bränna in linolja i stålet, men med tanke på att det handlar om ett stort utomhusbord och dessa metoder beskriver att man ska få upp järnet till 250-300 grader i en ässja så inser jag att det inte är en metod som kommer fungera, plus att en del källor rapporterar att linojlebränning inte skyddar mot rost i längden i vilket fall som helst.
Dinitrol 4010 verkar vara en lackliknande vätska som används för motorrum för rostskydd, och tydligen är det som används på museum för att rostskydda järnföremål.
Men är det någon här som har ett bättre förslag?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
Ja, jag var inne på någon polyuretan-lack till att börja med själv. Den är inte för blank och ska ge ett bra skydd, men jag visste bara inte om det var tillräckligt skyddClaes Sörmland skrev:
Klicka här för att svara