Hej! Jag har som novis (mig)svetsat ett bordsunderrede. Då jag inte är duktig blev fogarna som väntat fula. Därför har jag planerat att slipa fogarna, vilket jag nu gjort. Vid slipning ser vissa fogarna nästan separerade ut, som ett pussel (i brist på bättre beskrivning). Dom sitter stenhårt när jag försöker testbryta, men kan det vara nåt problem?
Hälsningar,
Christopher
Hälsningar,
Christopher
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns det tveksamt så vrid på strömmen ett hack och bränn på ett varv till. Det viktiga är att det bränner igenom, inte att det blir en stor korv ovanpå. En liten kulle är bra, tjock korv kan vara ok om det bränt igenom. Aldrig dike.
Någon proffssvetsare får fylla i mer.
Någon proffssvetsare får fylla i mer.
Tack för svar! Är medveten om att bilden inte var någon höjdare. Iom att fogarna sitter så har jag tänkt att dom sitter ihop men har lämnat skarv i det yttersta "skiktet". Tack för inputen, får kanske ta ett varv till.
De där fogarna skulle normalt sett vara underkända men ett bord behöver ju inte hålla mer än vad du orkar bända och bryta. Kanske de duger.
Att svetsa ovanpå brukar inte hjälpa. Svetsfel i underliggande svetsgods smälts inte upp igen så felet finns kvar dolt. Jag brukar skära upp misslyckade fogar med vinkelslipmaskin och svetsa om.
Om du ändå får ett sådär pass bra resultat som novis tycker jag att du skall fortsätta svetsa och träna. Jag tror du har litet talang för det här. De flera nybörjarna (inklusive jag själv en gång) brukar klanta till det ännu värre.
Att svetsa ovanpå brukar inte hjälpa. Svetsfel i underliggande svetsgods smälts inte upp igen så felet finns kvar dolt. Jag brukar skära upp misslyckade fogar med vinkelslipmaskin och svetsa om.
Om du ändå får ett sådär pass bra resultat som novis tycker jag att du skall fortsätta svetsa och träna. Jag tror du har litet talang för det här. De flera nybörjarna (inklusive jag själv en gång) brukar klanta till det ännu värre.
Uppskattar verkligen din kommentar och komplimang, med insikten om att jag aldrig svetsat med annat än mig, och att det faktiskt tar en hel del träning att bli bra på. Vad jag finner klurigast och som är "boven" i dramat kring separerade fogar är ration mellan matarhastighet och strömstyrka. Har inte gått nån kurs så jag började med att köra båda på mitten, sen skruvat på dom lite när det inte gått min väg, t ex spottat och fräst, kontra bränt hål i materialet, ca 1,5mm tunt stål.
Jag ska bända lite mer i materialet, men anser nog att det borde hålla, som du skriver heimlaga. Underredet ska målas och kommer nog se bra ut i slutet.
Tack igen!
Jag ska bända lite mer i materialet, men anser nog att det borde hålla, som du skriver heimlaga. Underredet ska målas och kommer nog se bra ut i slutet.
Tack igen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Bra där att våga svetsa och ta till sig kritik!
Ta gärna spillbitarna och provsvetsa lite mer på.
Dåliga svetsar brukar bli väldigt klena när man slipar bort det mesta av materialet.
Man ska ha en liten spalt mellan de material man ska svetsa ihop.
När man lägger ett kapat rör mot en rörsida så är det mer material i rörsidan och den kräver mer energi för att smälta.
Sikta då med tråden mot det tjockare/kraftigare materialdelen och låt det "rinna" över till det klenare.
Tycker materialval och design ser mycket bra ut!
Det är svårast med rätt strömstyrka och rätt matning, men det kommer.
Ut och prova på spillbitarna nu och visa dina framsteg
Ta gärna spillbitarna och provsvetsa lite mer på.
Dåliga svetsar brukar bli väldigt klena när man slipar bort det mesta av materialet.
Man ska ha en liten spalt mellan de material man ska svetsa ihop.
När man lägger ett kapat rör mot en rörsida så är det mer material i rörsidan och den kräver mer energi för att smälta.
Sikta då med tråden mot det tjockare/kraftigare materialdelen och låt det "rinna" över till det klenare.
Tycker materialval och design ser mycket bra ut!
Det är svårast med rätt strömstyrka och rätt matning, men det kommer.
Ut och prova på spillbitarna nu och visa dina framsteg
Tack för kommentarer! Tipset att sikta mot den kraftigare materialdelen och låta det rinna över var ett mycket bra. Det är en situation som har varit klurigast. Ska även pröva att lyssna fram rätt inställningar. Det känns bra att iaf ha en tråd att börja dra i för att komma framåt. Det är frustrerande när ena fogen blir gudalik och nästa rakt äcklig utan att veta varför.
Tack igen!
Tack igen!
MAG-svetsning är svårt, det kan tom se jättebra ut men ändå vara skitdåligt.
Vad är det för svets? Nån digital med display så du ser spänning eller ett vred med 1-6 eller nåt liknande?
Jag är själv riktigt usel på svetsning men har fått lite hjälp av proffs både på jobbet och privat. Som amatör landar man lätt i gränslandet mellan kort- och spraybåge. Sen är mig/mag lite lömskt, strömmen varierar med både utstick och matning vilket inte är en självklarhet för mig.
Fick ett tips av ett proffs när jag svetsade rör liknande det du har gjort. Vrid på spänningen ordentligt och bränn punkter, typ 1,5-2 sekunder eller vad som passar, låt det svalna några sekunder, flytta en halv cm och kör igen osv..... Du får genombränning och resultatet kommer att se proffsigt ut. Tar dock lite tid. Och näst upp först runt om annars vrider det sig nog mycket.
Prova på några spillbitar och försök få till samma resultat med kontinuerlig svets genom att gå fram och tillbaka under svetsningen. Det är ruskigt kul när man får till det framförallt med TIG ( det är ungefär som att virka och köra motorsåg samtidigt).
Vad är det för svets? Nån digital med display så du ser spänning eller ett vred med 1-6 eller nåt liknande?
Jag är själv riktigt usel på svetsning men har fått lite hjälp av proffs både på jobbet och privat. Som amatör landar man lätt i gränslandet mellan kort- och spraybåge. Sen är mig/mag lite lömskt, strömmen varierar med både utstick och matning vilket inte är en självklarhet för mig.
Fick ett tips av ett proffs när jag svetsade rör liknande det du har gjort. Vrid på spänningen ordentligt och bränn punkter, typ 1,5-2 sekunder eller vad som passar, låt det svalna några sekunder, flytta en halv cm och kör igen osv..... Du får genombränning och resultatet kommer att se proffsigt ut. Tar dock lite tid. Och näst upp först runt om annars vrider det sig nog mycket.
Prova på några spillbitar och försök få till samma resultat med kontinuerlig svets genom att gå fram och tillbaka under svetsningen. Det är ruskigt kul när man får till det framförallt med TIG ( det är ungefär som att virka och köra motorsåg samtidigt).
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Jag har sett sämre så jag tror inte du behöver oroa dig särskilt mycket men annars är det ju som man säger, antingen blir man svetsare eller så slipare.....
Men jag håller med föregående skribent. Med mig/mag så är det lättare att punkta sig fram om man är ovan. Prova lite först på nåt skräp men hög ström och håll den röda smältan igång. Då kan man punkta sig vidare och få en jättefin sträng. Det viktiga är alltså att hålla smältan röd hela tiden, hinner det kallna så kommer det ju bara att bli punkterna så att säga.
Men jag håller med föregående skribent. Med mig/mag så är det lättare att punkta sig fram om man är ovan. Prova lite först på nåt skräp men hög ström och håll den röda smältan igång. Då kan man punkta sig vidare och få en jättefin sträng. Det viktiga är alltså att hålla smältan röd hela tiden, hinner det kallna så kommer det ju bara att bli punkterna så att säga.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Det brukar finnas en rekomenderad matning per strömstyrka/tråddiameter på svetsmaskinen. Bäst är ändå att öva på en skräpbit i samma typ som ska svetsas. Se också till att det är rent innan.
Är det tunnväggigt, upp till 1mm, så kan du köra 0.6-tråd istf 0.8-tråd så upplever jag att man får mer marginaler och bredare justerspann. Annars är det bara att nöta nöta nöta.
Finns inte mycket roligare än att svetsa
Finns inte mycket roligare än att svetsa
Klicka här för att svara