Mikael_L
Mikael_L: Jättesnyggt. Oavsett vad alla perfektionister och pettimetrar säger ! :p :) Jag är impad över att det fortfarande går att hitta spårskruv, men trevligt att det går att få tag på, för den som har önskan om detta visuella uttryck.
33 svar · 5,9k läst
·
A
annastrandh1: Funkade fint! Tack så mycket!
4 svar · 3,1k läst
·
fahlis
fahlis: Kanske lite senkommen kommentar, men varför använda den avbildade listen vid golvet? Det är ju ett dörr/fönsterfoder … En vanlig golvlist behöver ingen kvartsstav för att ansluta mot golvet.
6 svar · 7,6k läst
·
FG
FG: Ljuddämpade plastavloppsrör brukar inte vara särskilt tysta ändå. Rehaus raupiano plus med gummiupphängning är en bra början. Men man får se till att det monteras enligt anvisningarna och inte har kontakt med bjälklaget. https://www.rehau.com/se-sv/bygg-och-anlaggning/tappvatten-och-spillvattensystem/avloppsror#tab1 Eftersom plaströren är så pass lätta blir det mycket skvalpande
5 svar · 1,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Kanske en konstruktionsritning eller skiss skulle kunna visa hur du menar. För jag blir bara förvirrad av din beskrivning.
14 svar · 3,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: RM Snickerier har 7x20M i prislistan. Ring och fråga vad de tar för att göra en smalare.
1 svar · 2,1k läst
B
BGA: Har putsat en del betonghålsten och ren gjuten betong och lärt mig att det är viktigt att man väljer rätt material för att det skall bli lättjobbat och ett bra resultat. Nu skall jag alltså putsa en pimpstensskorsten. Jag fäster en bräda på var sida om skorsten som jag sedan "drar" av mot, men hur tjock puts skall jag ha? Vilket material? Den skall ha naturlig "betonggrå" färg
0 svar · 1,2k läst
I
ItWasntMe: Fredrik, hur har det gått för dig?
19 svar · 3,5k läst
·
K
Kristina J: Vända på dem efter något år, det var ju också ett bra tips, tack
7 svar · 9,4k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Skarvplåt ingår i brandcellen mellan lager 1 och 2 känns överdrivet i en innervägg
9 svar · 10,1k läst
F
Fred vom Jupiter: [citat] Knauf Rotband handgipsputs är godkänt som underlag för kakling såvitt jag vet. Vanligt förekommande. Blir det för svagt just i skivskarvar?
3 svar · 2,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Det var inte igår man senast såg en Kobra-telefon i entréhallen på en liten byrå. Tyvärr ser jag inte årtalet på almanackan. Nostalgi :thumbup: (För övrigt tycker jag "spaljén" är fin och tidstypisk i miljön)
4 svar · 5,8k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Glipan får vara max 10 cm
8 svar · 16,4k läst
larsbj
larsbj: Det va bara i ytterväggen det bara impregnerad syll.
21 svar · 27,1k läst
Oldboy
Oldboy: Ek är naturligtvis suveränt, och säkert dyrt ja. Om du har känningar med ngn bonde så kan gamla staketstolpar i ek fungera. Jag har några här. De är väderbitna och en del lite slitna. Vid ngt tillfälle ville frugan göra ett trähandtag till ngt av sina verktyg. Jag tog då en ekstolpe och hyvlade av ytan, ca 2 mm, under där var kanonfin och helt fräsch ek.
11 svar · 12,5k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Borde vara väldigt lättsålt är ju inte gratis att köpa precis är väl bara att pröva
1 svar · 1,7k läst
T
Thomas_Blekinge: Hej, enligt grannarna har huset byggts av moduler på 80-talet. Väggmodulerna består av byggstenar som är 29 cm breda och har full rumshöjd. Deras yttre vertikala ramar är spontade så att dem griper i varandra. Enligt sägnarna här hemma så har modulerna byggts i Norrland som nödbostäder efter en katastrof i Turkiet/Spanien/Medelhavet och fick lastas av båten på resan förbi
0 svar · 1,4k läst
·
G
Gri11en: 22mm spårad golvspånskiva räcker. Sen lumppapp, ångspårr och golv, men välj parkett 12-15 mm istället.
7 svar · 1,7k läst
A
Allmänobildad: Lacka den med klarlack i valfritt glanstal.
1 svar · 1,3k läst
L
Lucy: Hej Enkel fråga: Jag har ett gammalt torp med lerstensväggar. Taket vilar på hammarbanden längst upp. Nu när jag har rivit allt från 70talet så ser jag att hammarbanden har ruttnat helt bort under en av takstolarna (längst till vänster i bilden). Resten av hammarbanden är lite skadad men klarar nog sig. Kan jag spika eller limma fast en 45x120 regel längst hela hammarbanden och förbi
0 svar · 3,9k läst
·
H
hul: [citat] Nja de är väl inte hela sanningen. men för att försöka svara på din relativt komplexa fråga så är Livslängden 50 år alltså redan slut. man dimensionerar betong i 3 livslängdsklasser, 20år, 50år och 100år. Ditt hus har konstruerats för att klara 50år. självklart betyder inte de att huset rasar dagen de fyller 50år. Man reparerar skador och renoverar under årens gång
12 svar · 14,8k läst
H
hul: Hej BirgitS Som K skriver så sker servicen genom att man går in via spolknappen. du kommer åt cistern där.
5 svar · 8,2k läst
SSSS
SSSS: Det blev att jag beställde 50st från ebay för 14kr/st. Skapligt dyrt men så ofta hänger jag inte upp (tunga)saker på väggarna inomhus . http://www.ebay.com/itm/301008593424 Edit: Hade blivit billigare om jag hade sökt på M6 :) http://www.ebay.com/itm/BM6-Toggler-Snaptoggle-Heavy-Duty-Wall-Mounts-Cavity-Anchor-Plasterboard-Drywall-/302043205255
4 svar · 8,4k läst
C
corre: Såga igenom en skiva med nya hålsågen, det hålet använder du sen som styrning för hålsågen när du sågar upp det gamla. Då behövs inte centrumborr eller andra fixturer. Skivan fixerar du med en eller två tvingar.
8 svar · 4,3k läst
·
G
SBH: du behöver inte borra. bara du hittar reglarna så
1 svar · 3,5k läst
T
toolman77: Vilken såg som helst med metallblad. Sticksåg, bågfil eller tigersåg. Bara det inte blir för varmt så lacken smälter. Bågfil fungerar riktigt bra. Det är ju inte så mycket som ska kapas och du får bra kontroll på sågningen. Multiverktyget tycker jag är lite för hetsigt att såga metall med. Det är lätt att köra fast så att allt börjar vibrera istället.
5 svar · 9,4k läst
·
Bowman
Bowman: [citat] Denna länk fick mig att lösa det tillslut och det blev jättebra :) Tack!
16 svar · 82,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Du får nog inte dra en lös lampsladd dolt. Kan du inte dra den runt "dekor"-skivorna längs deras kant? Och ja, PL400 monteringslim funkar nog bra.
3 svar · 3,4k läst
·
Vermilion
Vermilion: Tack för tipsen!
9 svar · 7,6k läst
H
Henrik Eriksson: Lovar byggtråd när jag börjar. Tack för hjälpen!
8 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.