Hej! Jag är ny här och är inte så kunnig på husmaterial mm. Hur som, vi upptäckte imorses fuktfläckar på taket i hallen på entréplan och även på väggen, vi tror inte de varit där speciellt länge då vi inte tidigare sett dem (bifogar bilder så ni kan se). På ovanvåningen ligger badrummet som är ungefär där fuktskadorna uppstått. Både badrummet och ytskikten är nyrenoverade sedan ca 1 år tillbaka av förra ägaren. Vår fråga är om ni vet vad detta kan bero på och vad som behöver göras? Tacksam för råd och hjälp :-)

Mvh Linda och Marcus
Fuktfläck och skadat område vid takkanten i ett rum, intill en vägg med tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fuktfläckar längs takkanten och på tapetserad vägg i en hall, tecken på vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fuktfläckar på taket i hallen med skadat ytskikt vid skarven mellan vägg och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A
Har ni möjlighet att ta upp ett hål i väggen för att ta reda på orsaken så skulle jag råda er att göra det så snart som möjligt.
Om inte, så kontaktar ni erat försäkringsbolag och kollar om det finns möjlighet till jourhjälp.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för svar! Okej, vi funderar på om det kanske går på förra ägarnas försäkring som vi tror att de har för "dolda fel", bör vi ta kontakt med mäklaren?
 
Tack för svar! Hur bråttom tror du att det är? Vi tänkte vänta tills måndag nämligen då det ju helgdag idag redan och brukar ju vara svårt att få tag på folk då. Vi har inte använt badrummet på ovanvåningen sedan skadorna upptäcktes.
 
Förre ägarens doldafelförsäkring är till för att skydda säljaren. Dolda fel är säkjarens ansvar (om det är ett dolt fel). Gjorde ni någon besiktning vid köpet? Om ni inte gjorde en egen har ni en större uppförsbacke.
 
A
Börja med att kontakta försäkringsbolaget, de flesta bolag svarar och kan ge råd trots att det är röda dagar.

Förmodligen kommer vattnet från avloppet och då får man stopp på läckan genom att, som ni redan gör, inte använda badrummet. Men Om det skulle vara så att det är en vattenledning som sprungit läck så bör man stänga av vattnet så fort som möjligt.
 
Glömde - oavsett vad det försäkringsbolaget säger, har ni alltid möjligheten att driva saken mot säljarna. Den fråntar inte dem från ansvar
 
Hej! Ursäkta för sent svar. TACK för all hjälp och goda råd. Vi har nu varit i kontakt med vårt försäkringsbolag. En besiktningsman har vart hemma hos oss som sade att skadorna inte verkar vara så stora samt att de funnits i cirka en vecka. Nästa steg är att en snickare kommer hem till oss för att se vad som behöver åtgärdas sedan får vi se vad som händer.

Tack igen för all hjälp :)
 
Lindmarc skrev:
Hej! Ursäkta för sent svar. TACK för all hjälp och goda råd. Vi har nu varit i kontakt med vårt försäkringsbolag. En besiktningsman har vart hemma hos oss som sade att skadorna inte verkar vara så stora samt att de funnits i cirka en vecka. Nästa steg är att en snickare kommer hem till oss för att se vad som behöver åtgärdas sedan får vi se vad som händer.

Tack igen för all hjälp :)
Vad hade hänt?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.