norrbottenssnickaren
norrbottenssnickaren: Mitt tips för montage av innerdörrar är att fäst gångjärnssidan av karmen och sedan montera tillbaka dörren och montera andra sidan av karmen efter dörren. Det tycker jag ger bäst och snabbast resultat.
27 svar · 10,9k läst
·
Fairlane
Fairlane: Tackar. Jag har letat och letat. Kollade in på K-Rauta idag, men men ingenting där: Möjligen en kortare variant, men 3 meter tycker man ju borde vara möjligt.
2 svar · 1,9k läst
J
justusandersson: Jag skrev aldrig att stål är olämpligt i hussammanhang. Det finns många situationer när det är enda lösningen. Vad jag ville framhålla var dels att det många gånger inte leder till en nämnvärd besparing i höjd, när man dimensionerat för nedböjning och svikt och lagt till utrymme för brandisolering, dels kan vara besvärligt att fästa in på ett enkelt sätt. När man som TS är
7 svar · 1,9k läst
·
L
Lennart Lind: Ok det va ett överbleck som hade släppt vid infästning som sitter över plintarna.. har bytt till ny plåt så inget mer vatten kommer dit nu iallafall..
9 svar · 1,2k läst
B
bossespecial: Självklart ska du gå till en konstruktör. Dock kan svaren här vara till hjälp så pass att du slipper lägga onödig tid hos konstruktören. T.ex. att du bör korta ner spännvidden om du inte vill förstöra funktionen på övervåningen, det kommer svikta oavsett om det är stål eller trä. Tänk även på att du troligtvis behöver göra åtgärder i grunden för de nya punktlasterna.
3 svar · 973 läst
·
L
Liteavvarje: OK jag ger mig , för hög skola med fribärande för mig , ni vet bättre :) ,endast med normalt villatak för min del :confused:
14 svar · 19,6k läst
·
tommib
tommib: Den mängden och hanteringen du beskriver skulle inte spela någon roll även om det var värsta sortens asbest. Men det var det inte. Det var troligen spackel eller gips. Så det är lugnt. Du löper mycket större risk att dö av något annat, t.ex. en stressorsakad hjärtinfarkt.
2 svar · 4,4k läst
·
P
Putte81: Hej, ska vara bottenbjälklag, som ska stå på stålpelare.
2 svar · 2,8k läst
P
papayagirl: Fick bli en specialare hos lokala smeden! [bild]
5 svar · 2,5k läst
L
Liteavvarje: Golvlister är rundade och kanske ser lite lustigt ut i tak , medans en bräda blir lite mer markant som en ram , om du vill kan du maskinputsa och lasera den i nyans med ljus pigment . Eftersom det är trä så kommer den att mörkna med åren och bita av mot huntoniten lite mycket det undviks med pigment till ca 50%
9 svar · 8,3k läst
D
Daniel 109: Det kan kanske gå att göra så. Men eftersom det är en oprövad metod kommer det att ses som en riskkonstruktion. Det blir inte lätt om man ändra användning av utrymmet. Ett mer konventionellt kylrum är nog bättre. Vad ska ni ha för uppvärmning?
2 svar · 2,7k läst
L
Leif i Skåne: Ja , men låt det gå minst ett år så trallen varit med om alla årstider, frost -20° , blötsnö, höstregn, sommarsol o.s.v. Tycker man att vissa bräder är hopplösa prova att vända på dom. Jag har också 34x145 trall och på hösten när det regnat i veckor är den nästan helt ihop men på sommarn är det 5 till 7 mm mellan trallen
1 svar · 1,4k läst
Fred_HL
Fred_HL: Perfekt, då var det som jag trodde. Ursprungshuset är från 1820, men utbyggnaden är gjord -92. Tror inte något har satt sig, det känns snarare som att de sitter löst. Jag växlar av med nån redig planka (har 70*240 liggandes ändå) för frugans nattfrids skull. Kiitos!
2 svar · 1,5k läst
·
Fulkemisten
Fulkemisten: www.calexicowood.se har det mesta. Hittar ekfanerad plywood i sortimentet. Duger det?
9 svar · 17,7k läst
·
F
Fred vom Jupiter: Träullit ska inte kunna mögla, enligt vad jag har läst, och det används ofta på fuktutsatta ställen. Häng Inte upp dig på att namnet innehåller ordet trä.
9 svar · 7,7k läst
T
tabasco: Tack för svaren! Blir nog att det vidare på något sätt.
3 svar · 2,3k läst
·
K
Krypstocken: Hej Nu är taket äntligen klart. Plåtslagaren löste det snyggt och prydligt(minus bakfallet i hängrännan:-) [bild] [bild] [bild] ) K
36 svar · 27,6k läst
·
F
fsn: Ja, gammal tråd nu. Funderar på om TS kommit framåt? Tig-svetsa (eller blindnita) en snygg låda i aluminium risgrynsplåt. Och sen en snygg träsarg i magogny med på tok för många lager lack.
17 svar · 12,9k läst
·
R
Robert-san01: Till mellanbjälklaget rekommenderar jag lättbalkar. Tänk också på att planera VA/VVS och vent när du ritar mellanbjälklaget. Glöm inte heller att ta med trappen! Det blev precis på håret att det gick få till en bra trapp när jag var klar.
1 svar · 1,7k läst
Fotografen
Fotografen: Är det inte trasigt är behovet noll.
3 svar · 1,0k läst
M
Matteboy: Mycket bra förslag. Trevlig bygghelg.
4 svar · 4,3k läst
Dheri
Dheri: Det där går nog utmärkt, osb-skivan klarar utan problem en vecka utan plast. Vi hade osb-skiva för fönster mer än halva sommaren förra året och det gick bra. Jag skulle nog skippat tätningslisten, men det är klart att det drar mindre med tätningslist monterad. Blir det kallt trycker du in frigolit i karmen enligt tips i första tråden som thomas33 tipsade om. Andra tråden hade jag
2 svar · 17,3k läst
·
Å
Ådala: [citat] Överhänget är cirka 4-5 cm.
17 svar · 39,5k läst
·
J
justusandersson: 290 lättklinker är Lecakulor som formstabiliserats med lite cement. Ur isoleringssynpunkt motsvarar det nog ca 10 cm frigolit. Lecakulor är inte en entydigt definierad produkt så det kan vara mer eller mindre. Ovanpå Lecakulorna ligger en 10 cm betongplatta som är rutnätsarmerad. K250 är hållfasthetsklassen på betongen uttryckt i kp/cm2, vilket motsvarar 25 MPa. Det går absolut att
2 svar · 6,1k läst
·
K
KermitW: Stort tack! Vi kommer att köra den direkt på golvet som du skriver, det är ju viktigt att det ser någorlunda proffsigt ut också :)
10 svar · 10,4k läst
·
L
Liteavvarje: Tapeten kommer nog att släppa från väggen när den blir blöt av putsen , se om du kan blöta ner tapen i stället , går att få till en massa , tapetklister på väggen sedan gladpack över , nästa dag är nog tapeten lös , prova på en liten bit först
1 svar · 3,0k läst
·
J
JohanLun: [citat] Utan att ha egen erfarenhet så har jag hört många som försökt täta tak men inte lyckats. Det är nog (om du inte har ett vackert golv ovanpå att bevara) enklast att gräva ur, pappa och isolera med linskivor. Kolstybb i soppan tror jag inte är så kul... Trä och putsa på borde vara funkis, kanske sätta en pappremsa över skarven och spacka innan du tapetserar. Träet kan ju
16 svar · 4,8k läst
·
K
K-S-L: [citat] Har dessvärre ingen bild på ytterväggarna, men det är tegelvägg med luftspalt, putsad på ut och insida. Har precis lagt nytt golv och trossbotten (isolerad). Ingen friskluftventil (borde man ha det kanske?).
5 svar · 2,5k läst
·
S
stolze: Här kommer bild!
3 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.