Om jag är i fel del av forumet så ber jag moderatorer flytta detta inlägg till mer passande plats.

Vi håller på att planera en byggnation av ett nytt hus med platta på mark som grund. Vi skulle vilja få till motsvarande en jordkällare/kallrum och jag funderar på om det går att utnyttja kylan och marken under plattan som motor för detta. Kan man använda det för att dra in kall luft och vad behöver vi tänka på i form av avfuktning m.m. innan gjutning. Om nån har erfarenheter och/eller idéer angående detta tas de gladeligen emot.

Fridens liljor
Henrik

Husets platta på mark måste ha isolering undertill för att ni inte skall få fuktproblem. Det är kanske inte optimalt att ställa en matkällare ovanpå denna då. Men det är klart att ni kan göra en jordkällare som på något vis står vid sidan av och kanske är nergrävd helt eller delvis. Den behöver vara isolerad mot övriga huset. Fuktproblem i källare uppstår främst pga varm luft som kommer någon annanstans ifrån. Källaren i sig får inte fukt från marken om den bara står på ett ordentligt kapillärbrytande makadamskikt. Om ni inte är alltför byggnadskunniga bör ni ta hjälp med att rita upp denna konstruktion. Jag gissar att man behöver tänka till lite.

Det kan kanske gå att göra så. Men eftersom det är en oprövad metod kommer det att ses som en riskkonstruktion. Det blir inte lätt om man ändra användning av utrymmet. Ett mer konventionellt kylrum är nog bättre. Vad ska ni ha för uppvärmning?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.