Ska lägga plåttak av typen Plannja royal hardcoat och har tramsäkerplast som underlagstak och cc1200 mellan takstolarna.
Samt snözon 3 Norrland men vilken grovlek ska man ha på bärläkten ska det vara 45*70 eller 45*90 har kollat på Plannjas hemsida men jan inte hitta något svar.
Tacksam för hjälp!

Plannja brukar ha en pdf att hämta hem med monteringsanvisningar, har du kikat på den?

L
Knuffa i hop ströläkten till C/C 600 kan vara 16X70 , och lägg 28X70 på platten då håller det ,
bra tjocklek att skruva i , ju lägre det nya kommer desto lättare med beslagen , skorsten hängrännor e.t.c.
Då du lägger plåt så kan du inte komma åt något under utan att riva halva taket ,
jag har royal men tog tryckt till strö och bärläckt , behöver nog aldrig bry mig om taket mer
det är 15år sen
Royal fodrar en ganska exakt ströläggning

L Liteavvarje skrev:
Knuffa i hop ströläkten till C/C 600 kan vara 16X70
?? på den trampsäkra plasten ?

L
R RoBo skrev:
?? på den trampsäkra plasten ?
Är det plast så har jag inte sett det förut , min royal är plåt , stort missförstånd i så fall , men han skriver plåttak , så min tanka var på det , får se vad han säger

Som jag förstår detta ska jag ha 45*90 som bärläkt.
Därför jag frågar är för att jag vill vara säker för snickarna som är inhyrda har börjat spika upp 45*70 bärläkt.
Känns inget vidare har haft tidigare strul med dom och nu blir det kanske ännu mer om jag måste påpeka att det är fel reglar.

• Skärmbild av Plannjas monteringsanvisningar för bärläkter med dimensioner och storlekar på en mobilskärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I plannjas monteringsanvisningar finns uppgifter om lämplig dimension på bärläkten vid olika snözoner och undertakstyper. I ditt fall bör den vara 45x95. Skillnaden mellan 45x70 och 45x95 i den veka riktningen är dock inte stor. En 70x70 är mycket starkare än en 45x95.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Förutsatt att det ligger i snözon 3 eller högre så står det ju 45*95. Dock vill jag tro att vinkeln på taket är lika viktigt

R felixmartensson skrev:
Dock vill jag tro att vinkeln på taket är lika viktigt
Takvinkeln får ju effekt på snölastens storlek. Över 30 grader så reduceras snölasten proportionellt så att den är hälften vid 45 grader.

L
Kanske en tanke med 600 C/C från mig på ströläkten , men har dom det ?

J justusandersson skrev:
Takvinkeln får ju effekt på snölastens storlek. Över 30 grader så reduceras snölasten proportionellt så att den är hälften vid 45 grader.
Ja precis, om han har 14 graders lutning är det kanske lämpligt att ha 45*95, med 45 fungerar det säkert bra med 45*70

Ritning av en byggnadsfasad med 20 graders takvinkel, 6m bred hög del och två 4m breda låga delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takvinkeln på både höga och låga delen är 20 grader, höga delen är 6m bred och båda låga delarna är 4m breda vardera.

• Gilla
Nilsson88
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Kanske en tanke med 600 C/C från mig på ströläkten , men har dom det ?
Ingen ströläkt då taket inte har någon råspont, är så kallat lätt undertak

Det kan ju vara intressant att jämföra nedböjningen vid max snölast 3 kN/kvm, c/c för takstolarna 1200 mm och för bärläkten 375 mm. Riktvärdet 1/300 av spännvidden (dvs 1200 mm) är 4 mm. 45x95 ger 3,7 mm och 45x70 5 mm! Man får ha bra syn för att märka den skillnaden.

L
OK jag ger mig , för hög skola med fribärande för mig , ni vet bättre :)
,endast med normalt villatak för min del :confused:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.