Ska lägga plåttak av typen Plannja royal hardcoat och har tramsäkerplast som underlagstak och cc1200 mellan takstolarna.
Samt snözon 3 Norrland men vilken grovlek ska man ha på bärläkten ska det vara 45*70 eller 45*90 har kollat på Plannjas hemsida men jan inte hitta något svar.
Tacksam för hjälp!
Samt snözon 3 Norrland men vilken grovlek ska man ha på bärläkten ska det vara 45*70 eller 45*90 har kollat på Plannjas hemsida men jan inte hitta något svar.
Tacksam för hjälp!
Knuffa i hop ströläkten till C/C 600 kan vara 16X70 , och lägg 28X70 på platten då håller det ,
bra tjocklek att skruva i , ju lägre det nya kommer desto lättare med beslagen , skorsten hängrännor e.t.c.
Då du lägger plåt så kan du inte komma åt något under utan att riva halva taket ,
jag har royal men tog tryckt till strö och bärläckt , behöver nog aldrig bry mig om taket mer
det är 15år sen
Royal fodrar en ganska exakt ströläggning
bra tjocklek att skruva i , ju lägre det nya kommer desto lättare med beslagen , skorsten hängrännor e.t.c.
Då du lägger plåt så kan du inte komma åt något under utan att riva halva taket ,
jag har royal men tog tryckt till strö och bärläckt , behöver nog aldrig bry mig om taket mer
det är 15år sen
Royal fodrar en ganska exakt ströläggning
Som jag förstår detta ska jag ha 45*90 som bärläkt.
Därför jag frågar är för att jag vill vara säker för snickarna som är inhyrda har börjat spika upp 45*70 bärläkt.
Känns inget vidare har haft tidigare strul med dom och nu blir det kanske ännu mer om jag måste påpeka att det är fel reglar.
Därför jag frågar är för att jag vill vara säker för snickarna som är inhyrda har börjat spika upp 45*70 bärläkt.
Känns inget vidare har haft tidigare strul med dom och nu blir det kanske ännu mer om jag måste påpeka att det är fel reglar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
I plannjas monteringsanvisningar finns uppgifter om lämplig dimension på bärläkten vid olika snözoner och undertakstyper. I ditt fall bör den vara 45x95. Skillnaden mellan 45x70 och 45x95 i den veka riktningen är dock inte stor. En 70x70 är mycket starkare än en 45x95.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det kan ju vara intressant att jämföra nedböjningen vid max snölast 3 kN/kvm, c/c för takstolarna 1200 mm och för bärläkten 375 mm. Riktvärdet 1/300 av spännvidden (dvs 1200 mm) är 4 mm. 45x95 ger 3,7 mm och 45x70 5 mm! Man får ha bra syn för att märka den skillnaden.
Klicka här för att svara