4 825 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Sätta igen hålighet i taket efter framtagning av bjälkar
Har rivit ut innertaket i blivande köket och tagit fram bjälkarna.
Hålrummet mellan tak och vägg (se bild) ska sättas igen på nåt vis, hur bär jag mig lämpligast åt?
Leca sen puts? Reglar och gips?
Tacksam för alla idéer och svar, gärna egna erfarenheter! Tack.
Hålrummet mellan tak och vägg (se bild) ska sättas igen på nåt vis, hur bär jag mig lämpligast åt?
Leca sen puts? Reglar och gips?
Tacksam för alla idéer och svar, gärna egna erfarenheter! Tack.
Var inte byggt för synligt bjälklag nej, men nu ser det ju ut som det gör, med glädje. Står i valet och kvalet huruvida jag ska sätta spiklist och råspont mellan bjälkarna eller låta det vara som det är.J JohanLun skrev:
Det man ser är mycket riktigt botten på trossbotten på våningsplan två som just nu är oinrett och inte används.
Men till sak, har du idéer eller förslag kring igensättning av håligheten?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Behöver du ha värmeisolering i taket?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Då är det bara att spika upp en ny panel på de gamla bjälkarna. Möjligen behöver du spika på riktbrädor på bjälkarnas sidor först. Använd en kraftigare typ av spontad panel mht c/c avståndet. Lägg gärna en 50 mm mineralullsskiva ovanpå panelen som ljuddämpning.
Jag kanske missförstår eller har uttryckt mig luddigt. Jag vill alltså ha bjälkarna synliga, det är hålrummet, eller ”hyllan” mellan tak och vägg som ska sättas igen så att väggen går hela vägen upp i taket om du förstår?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Aha! Då måste något som du kan putsa på vara lämpligt, t.ex. lecasten. De finns ju i ganska tunna varianter, 9 och 12 cm breda har jag för mig.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det beror ju lite på måtten. Lecasten är lättare att bearbeta än murtegel, men om murtegel passar in höjdmässigt så varför inte. Håltegel har man väl inte så stor nytta av här, men det är något lättare.
är väggarna murade? Det är väl som justus skriver bäst att putsa (med samma sorts puts) som väggarna, man borde väl även bara kunna sätta en träbit med putsnät att putsa mot om mura blir bökigt?
men att tänka på är nog att se till att det inte faller ned skräp från taket, en papp och panel på det direkt mot trossbotten kanske? Eller lyfta ur isoleringen uppifrån, lägga papp och lägga i typ linisolering som inte släpper skräp...
men att tänka på är nog att se till att det inte faller ned skräp från taket, en papp och panel på det direkt mot trossbotten kanske? Eller lyfta ur isoleringen uppifrån, lägga papp och lägga i typ linisolering som inte släpper skräp...
J JohanLun skrev:är väggarna murade? Det är väl som justus skriver bäst att putsa (med samma sorts puts) som väggarna, man borde väl även bara kunna sätta en träbit med putsnät att putsa mot om mura blir bökigt?
men att tänka på är nog att se till att det inte faller ned skräp från taket, en papp och panel på det direkt mot trossbotten kanske? Eller lyfta ur isoleringen uppifrån, lägga papp och lägga i typ linisolering som inte släpper skräp...
Tack för svar och intressanta tankar!
Precis, väggarna är murade. Putsade med kalkbruk skulle jag gissa. Har aldrig murat så trä och nät låter ju onekligen smidigare. Å andra sidan känns det mer ”riktigt” med murat.
Har också tänkt att man skulle klä in med råspont mellan bjälkarna, men eftersom planken såg så pass fina ut och dessutom lite vackert patinerade vore det fint att ha dom synliga och bara vitkalka el liknande.
Hade tänkt vänta med ovanvåningen men eventuellt är det en idé att gå upp och gräva ur trossbotten uppifrån (vindpapp, sand, kalk) och sen isolera med linull. Är ett rejält dammigt jobb bara med med många säckar som ska ner.
Vad tror du om att nota springorna i taket underifrån och sen slipa? Borde väl hålla tätt?



