Har rivit ut innertaket i blivande köket och tagit fram bjälkarna.

Hålrummet mellan tak och vägg (se bild) ska sättas igen på nåt vis, hur bär jag mig lämpligast åt?

Leca sen puts? Reglar och gips?

Tacksam för alla idéer och svar, gärna egna erfarenheter! Tack.
 
  • Synligt bjälklag ovanför ett fönster i ett rum under renovering, med ett gap mellan tak och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsrum med blottade takbjälkar, tegelväggar och en dammsugare på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Det var nog aldrig tänkt se ut sådär, ska nog vara en blindbotten, du kommer inte få spån, torv eller kolstybb I maten, eller har du bytt isolering i bjälklaget?
 
J JohanLun skrev:
Det var nog aldrig tänkt se ut sådär, ska nog vara en blindbotten, du kommer inte få spån, torv eller kolstybb I maten, eller har du bytt isolering i bjälklaget?
Var inte byggt för synligt bjälklag nej, men nu ser det ju ut som det gör, med glädje. Står i valet och kvalet huruvida jag ska sätta spiklist och råspont mellan bjälkarna eller låta det vara som det är.

Det man ser är mycket riktigt botten på trossbotten på våningsplan två som just nu är oinrett och inte används.

Men till sak, har du idéer eller förslag kring igensättning av håligheten?
 
Behöver du ha värmeisolering i taket?
 
J justusandersson skrev:
Behöver du ha värmeisolering i taket?
Tack för svar Justus, nej det är inte nödvändigt! Vad har du för idé?
 
Då är det bara att spika upp en ny panel på de gamla bjälkarna. Möjligen behöver du spika på riktbrädor på bjälkarnas sidor först. Använd en kraftigare typ av spontad panel mht c/c avståndet. Lägg gärna en 50 mm mineralullsskiva ovanpå panelen som ljuddämpning.
 
J justusandersson skrev:
Då är det bara att spika upp en ny panel på de gamla bjälkarna. Möjligen behöver du spika på riktbrädor på bjälkarnas sidor först. Använd en kraftigare typ av spontad panel mht c/c avståndet. Lägg gärna en 50 mm mineralullsskiva ovanpå panelen som ljuddämpning.
Jag kanske missförstår eller har uttryckt mig luddigt. Jag vill alltså ha bjälkarna synliga, det är hålrummet, eller ”hyllan” mellan tak och vägg som ska sättas igen så att väggen går hela vägen upp i taket om du förstår?
 
Alltså detta parti!
 
  • Renoveringsproblem vid träbjälklag och dörrpost markerat med röd linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha! Då måste något som du kan putsa på vara lämpligt, t.ex. lecasten. De finns ju i ganska tunna varianter, 9 och 12 cm breda har jag för mig.
 
J justusandersson skrev:
Aha! Då måste något som du kan putsa på vara lämpligt, t.ex. lecasten. De finns ju i ganska tunna varianter, 9 och 12 cm breda har jag för mig.
Ok Leca alltså. Vad tror du om vanligt tegel/håltegel? Tack för alla tips, även i andra tråden!
 
Det beror ju lite på måtten. Lecasten är lättare att bearbeta än murtegel, men om murtegel passar in höjdmässigt så varför inte. Håltegel har man väl inte så stor nytta av här, men det är något lättare.
 
J justusandersson skrev:
Det beror ju lite på måtten. Lecasten är lättare att bearbeta än murtegel, men om murtegel passar in höjdmässigt så varför inte. Håltegel har man väl inte så stor nytta av här, men det är något lättare.
Tack för tips
 
J
är väggarna murade? Det är väl som justus skriver bäst att putsa (med samma sorts puts) som väggarna, man borde väl även bara kunna sätta en träbit med putsnät att putsa mot om mura blir bökigt?

men att tänka på är nog att se till att det inte faller ned skräp från taket, en papp och panel på det direkt mot trossbotten kanske? Eller lyfta ur isoleringen uppifrån, lägga papp och lägga i typ linisolering som inte släpper skräp...
 
J JohanLun skrev:
är väggarna murade? Det är väl som justus skriver bäst att putsa (med samma sorts puts) som väggarna, man borde väl även bara kunna sätta en träbit med putsnät att putsa mot om mura blir bökigt?

men att tänka på är nog att se till att det inte faller ned skräp från taket, en papp och panel på det direkt mot trossbotten kanske? Eller lyfta ur isoleringen uppifrån, lägga papp och lägga i typ linisolering som inte släpper skräp...

Tack för svar och intressanta tankar!

Precis, väggarna är murade. Putsade med kalkbruk skulle jag gissa. Har aldrig murat så trä och nät låter ju onekligen smidigare. Å andra sidan känns det mer ”riktigt” med murat.

Har också tänkt att man skulle klä in med råspont mellan bjälkarna, men eftersom planken såg så pass fina ut och dessutom lite vackert patinerade vore det fint att ha dom synliga och bara vitkalka el liknande.

Hade tänkt vänta med ovanvåningen men eventuellt är det en idé att gå upp och gräva ur trossbotten uppifrån (vindpapp, sand, kalk) och sen isolera med linull. Är ett rejält dammigt jobb bara med med många säckar som ska ner.

Vad tror du om att nota springorna i taket underifrån och sen slipa? Borde väl hålla tätt?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Du har inte funderat på att köpa fuskbjälkar i cellplast istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.