Byggahus.se

Osb-skiva bakom ytterpanel

1. M
    Medlem · 6 inlägg

Matteboy

Medlem
    Ska sätta upp ytterpanel på min tillbyggnad. En del av panelen blir liggande panel som en " midja" mellan våningsplanen, resten är stående panel. För att midjan ska lira med ursprungshuset måste jag ha något som är ca 10 mm bakom liggande panelen. Frågan är: kan man sätta tex en osb-skiva bakom panelen. Regn kommer ju inte åt skivan men utomhusfukt kanske räcker för att den ska ta skada?

2. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 883 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Jag tycker inte att du skall sätta panelen kloss an mot en innanför liggande skiva.
    Fukt/väta kommer att ligga kvar mellan skikten pga kapillärkraften, inte torka ut, och orsaka mögel och röta.

Nej, öka på spiklisten med lister i stället, så du kommer ut till rätt nivå!
    Hur gör du med avrinningen mellan de olika paneldelarna, bleck eller?

3. M
    Medlem · 6 inlägg

Matteboy

Medlem
    Ja det är bleck mellan. Jag gör som du föreslår. Självklart ska det vara lite luftspalt bakom panelen. Ibland behöver man att någon säger till en när man fastnat i en fundering. Tack för det.

4. Ymer
    Medlem · Västerbotten · 391 inlägg

Ymer

Medlem
    Jag tror att virkeshögarna på bygghandlarna har strölister som är 10mm tjocka. Kolla om de går att använda under för att bygga på. Gratis är gott!

5. M
    Medlem · 6 inlägg

Matteboy

Medlem
    Mycket bra förslag. Trevlig bygghelg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.