Jag hittade en smidesgrind i gjutjärn på Blocket som jag har tänkt ska bli mitt vinterprojekt att restaurera. Innan jag drar igång skulle jag vilja bli klar över kompletterande delar för både upphängning och stängfunktion.

Jag testade att ställa den mellan stolparna och så här ser det ut:

IMG_8970.jpg
IMG_8973.jpg
IMG_8972.jpg

Jag tar gärna emot tips på var man kan köpa upphängningskrokar i gjutjärn och även förslag på stängningsmekanism.

Här följer lite mått:
  • Bredd mellan stolparna: Varierar beroende på ojämn stenyta. 110 cm på det smalaste stället.
  • Grindens bredd: 98 cm ram + 6 cm för upphängningsplatta.
  • Diameter upphängningshål: 18 mm
  • Tjocklek ram: 20 mm.

Tacksam för tips!

Den kan inte vara både smide och gjutjärn. Det är helt olika material och tekniker.

I mina ögon ser den ut att vara en tidig delvis smidd delvis svetsad konstruktion. Inget gjutjärn!

Spåran (jag vet inte vad de heter på högsvenska men så kallas de här i byn) som grinden skall hänga på skall vara smidda eller hopsvetsade i vinkel av en järnten som går in i ett hål i stenstolpen.
Traditionellt skall spåran monteras då stenen ligger. Spåran brukar vara uppslitsad i ändan och så sätter man en kil i slitsen och slår spåran i botten i hålet. Då biter den fast. Sedan gjuter man fast den i hålet med smält svavel. Först efter det reser man grindstolpen.
Numera finns det cementbaserade massor som man kan använda i brist på svavel men annars är förfarandet som förr.

Jag är så gott som säker att man inte kan köpa spårar för pengar i någon affär. Om de mot förmodan finns passar de knappast. Sök reda på någon smed eller mindre mekanisk verkstad och be dem specialtillverka så får du delar som passar.
Spårar skall man naturligtvis tillverka av vanligt blötjärn (somliga kallar det stål nu för tiden) och inte av gjutjärn.

• Gilla
papayagirl
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Den kan inte vara både smide och gjutjärn. Det är helt olika material och tekniker.

I mina ögon ser den ut att vara en tidig delvis smidd delvis svetsad konstruktion. Inget gjutjärn!

Spåran (jag vet inte vad de heter på högsvenska men så kallas de här i byn) som grinden skall hänga på skall vara smidda eller hopsvetsade i vinkel av en järnten som går in i ett hål i stenstolpen.
Traditionellt skall spåran monteras då stenen ligger. Spåran brukar vara uppslitsad i ändan och så sätter man en kil i slitsen och slår spåran i botten i hålet. Då biter den fast. Sedan gjuter man fast den i hålet med smält svavel. Först efter det reser man grindstolpen.
Numera finns det cementbaserade massor som man kan använda i brist på svavel men annars är förfarandet som förr.

Jag är så gott som säker att man inte kan köpa spårar för pengar i någon affär. Om de mot förmodan finns passar de knappast. Sök reda på någon smed eller mindre mekanisk verkstad och be dem specialtillverka så får du delar som passar.
Spårar skall man naturligtvis tillverka av vanligt blötjärn (somliga kallar det stål nu för tiden) och inte av gjutjärn.
Tack för svar! Jag tror det är gjutjärn då det stod så i annonsen. Den är väldigt tung.

Trodde smide var samma sak så bra att få lära sig något nytt :)

Grinden är från 60-talet enligt säljaren. Jag har börjat slipa av gammal färg och det framträder en silvrig yta:

IMG_8988.jpg

Ang "spåran" så hade jag tänkt mig att borra djupt rakt in i stenen och montera någon form av hake med fyllningsmassa runt om. Stolparna står ju där dem står så att lägga dem ner blir för mycket arbete. Jag antar att det är för att lättare applicera cementen?

För låset går tankarna på att eventuellt klämma fast ett handtag alternativt en bygel som fälls ner över toppen på grinden.

Fick tips om att besöka Nacka Byggnadsvård och fråga om tips. De har reservdelar till gamla hus. Men bollar gärna vidare här med!

Den är svetsad av vanligt valsat fyrkantjärn. Det syns ganska tydligt på senaste bilden. Det utförandet skulle stämma med 1960-talet.
Att gjuta en sån där grind i ett stycke kräver en stor och ganska komplicerad sandform som man antagligen måste fylla genom flera ingöt med flera skänkar om man inte skall få gjutfel. Det gick för sig på 1890-talet då även superskickliga gjutare arbetade för svältlöner och det ännu inte fanns fungerande elektriska svetsar men även då var gjutjärnsgrindar gjutna i ett stycke extremt ovanliga. Efter kriget slog svetsningen igenom på bred front och då var det definitivt slut med sådant.
Gjutjärnet finns bara mellan öronen på säljaren. En stor kompakt klump utan hålrum för någon hjärna;)

Säkert går det att kila och gjuta fast spåran fast stolpen står precis så som du beskriver. Det blir bara litet krångligare att få hålet väl fyllt.

• Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Fick bli en specialare hos lokala smeden!

DCC14_A98-1_ADC-4_C38-89_E0-_BCBAA8_BB3_F17.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.