Byggmaterial & Byggteknik
Tvapac: Är det ett sånt tak där man skippar ströläkten för skivorna ändå buktar in? En bekant har tak konstruerat så och där ligger vanligt nockband. Jag har bara lagt på råspont, men tycker Benders var bra iaf. Inget jättebra svar men du har ju inte fått så många andra så något iaf kanske :)
justusandersson: Njae, skulle jag säga. Gipsintäckningen kräver någon form av stomme som även gipsen på undersidan kan skruvas i. Den bör nog inte vara inklämd i balken. Du får räkna med att det bygger ut på bredden, om du vill hålla höjdtillskottet så lågt som möjligt.
Mattias_Eson: Annars är vit spikplugg som man skär bort kragen på ett smidigt alternativ till plugg och skruv!
thomas33: Lexington Snickarna får väl göra som samerna, springa kåta in och kåta ut... :rofl:
carljf: Hej forumet! är det någon som känner till om Impregneringsmedlet Wolmanit CX-8 avger för människan giftiga gaser vid kontakt med fukt? Tack på förhand! :-)
phm3: [citat] Okej. Hoppas det är så. Misstänker precis som du säger att väggen står på underliggande betong och är därför lite osäker på hur jag ska få till en så snygg "skarv" som möjligt mellan trägolven. Men förhoppningsvis klarnar det när väggen är riven :)
martin43: Provade en gammal pinnsvets i helgen och det var fantastiskt roligt! Mao kan det inte vara så svårt att bygga såna lift stands som man kör in domkraften under. Bara att överdimensonera ordentligt. ;)
Fredde557: Ser att Beijer har lecablock som är 75 tjocka. Hade kanske kunnat gå. Någon med flera tankar eller andra idéer?
corre: Oj, det missade jag. Men egentligen samma princip, fast det går bra med 45*70 virke rakt av.
Mackan1935: Hittade min gamla tråd, tänkte komplettera om någon skulle vilja veta. Jag krysskolvade med 2"3 en rad vid sidan om balken (fick ta upp någon planka till). Sen skruvlimmade jag två lager plywood över allt. Det blev helt ok, men en hel del jobb :)
schmakita: Skulle 520 mot förmodan inte göra jobbet så kan du alltid toppa med 540 eller 560 ovanpå det. Men det känns galet overkill.
Stefan1972: jo jag såg ritningen men jag tänkte mer att andra kanske kan ge en bild av hur det brukar vara? Låter lite långsökt att man ska behöva skydda det på det här viset. Att det skulle vara så exponerat?
Jarlingar: Leca'n är tänkt som ett lager isolering. Lecakulor är både billigt å enkelt, så jag hade kört på det. Betongen tänker du rätt (y)
Trollskidan: Nej Men en OSB + gips Inte mycket sätta M10 skruvstift i heller Tyvärr är de m10 i Habo N86 som nästan är standard idag.
Liteavvarje: Den ska vara så torr som möjligt , det känns i luften om det är en massa fukt i lokalen , kanske en vecka då är den torr , börja då med att dra en bred spackelspade lite lätt över väggen ( det är massor med smågrus som kommer att lossna ) sedan spackla ett varv , en gång till med spaden över så får du bort det som sitter löst och är knottrigt ett andra varv med spackel och sen
bossespecial: Jag kan inte det därmed försäkringar, men har man inget skydd om man inte gjort någon besiktning, kanske någon som vet?
KnockOnWood: [citat] Hur högt är det nu? En sektionsritning säger mer än 53 ord :)
Ragganof: Funkar fint med sheeetrock hörn om man inte är så erfaren med spackling. Är lite skeptisk till dessa plast hörn som man vattnar. Har sett för många byggen där dom lossnar
f91jsw: Ja självklart påverkar det. Högst hållfasthet får man om regeln ligger kloss in i balkskon. Hur mycket 1 cm påverkar vet jag inte, förmodligen inte så att det spelar någon roll om du inte ligger nära marginalen.
Byggtankar123: Köpte en liten burk one strike filler idag, ska prova på ett av hålen så får vi se hur det går.
JohanLun: intressant höra att 80mm gjorde en märkbar skillnad. 80mm är ju såpass lite att utseende etc inte påverkas stort, och att tänka på är att isolerverkan inte är linjär, utan om jag minns rätt snarare kvadratisk, dvs nästa 80mm som isoleras gör bara hälften av de första, om man isolerar ytterligare dubbelt så blir det återigen bara halva effekten.
Liteavvarje: Är man duktig på att lägga fog kan man göra det , duger med latexfog , den kan man måla på Eller så finns :: kvartsstav lite rundad , en trälist som täcker , eller det man tycker passar och målar Det med fog ,, bottna med något först , EX ,isolering , annars kan det gå åt mycket fog , när det är djupt , finns även skumgummiremsor att fylla med
corre: Konstruktionsplywood på 18mm torde räcka väl. Måtta upp köksön och placera den mitt över plåtreglarna eller om det inte går, montera plywoodskivan på rätt ställe och komplettera med fler plåtreglar runtom plywoodskivan.
swealp: [citat] Tack! Jag tyckte också att det var så. Tack tack.
Torbjörn Lindholm: [citat] Tack för svar! Sammanlagd längd blir runt 9,5 m så minst en skarv men grunden för utbyggnaden innefattar en gammal och en ny mur så mitt i delas dessa av av den ursprungliga muren, så via den blir det ju viss avlastning.
nilton61: [citat] Här är en länk till ett ganska omfattande verk, fast på engelska: https://archive.org/details/cassellscarpentr00hasl