Jag funderar på att renovera trappen innan fanns en nersänkt plastmatta i steget, vill nu lägga i ekplywood istället typ 3-4mm tjock. Men har inte hittat nått bra ställe att få tag på det.
har frågat på Beijer bygg o de skulle ha över 2000kr för en skiva 2400x1200 kändes lite dyrt, eller?

Någon som har något bra förslag?

/Malin

• Gilla
Naw
  • Laddar…
Kanske läge att lägga ekparkett istället?

Tack för svar, har tänkt på ekparkett men eftersom jag redan har limmade ek-trappnosar, skulle jag behöva nått tunnare som går att "sänka" ner i steget.

Jag gjorde en sådan trapprenovering för ett antal år sedan och beställde ett tjockt ekfaner via Beijers (jag har för mig att de i sin tur beställde faneret från någon firma i Göteborg som handlade med ädelträ).

Faneret jag kom över var ca 3 mm tjockt och höll bredden 200 - 250 mm och låg på längder upp till 2 meter.

I mitt fall ersatte jag linolium som låg nedsänkt i stegen. Jag skar ut linoliumet med en brytbladskniv och använde det som mall.

Faneret var något tjockare än linoliumet så jag fick slipa/sickla ned till samma nivå som stegnosen.

Mycket puzzel var det eftersom min trapp är U-formad. Jag klarade ett steg per dag och limmade (trälim) fast dem allt eftersom. Jag hade tillgång till en liten bandsåg vilket visade sig vara perfekt för att såga faneret och använde en rakbladshyvel för den sista finjusteringen av fanerer för att få det att passa perfekt (utan glipor).

Hela härligheten betsades och lackerades med vanligt vattenbaserad golvlack.

Det är ca 10 år sen jag gjorde detta och faneret sitter perfekt och inget slitage i lacken kan skönjas.

Jag har för mig att hela härligheten (ca 4-5 kvm faner) kostade då ca 2.000 kr

/urbwi

Redigerat:
urbwi skrev:
J...jag har för mig att de i sin tur beställde faneret från någon firma i Göteborg som handlade med ädelträ...
Fredricsons. Här köper de flesta trävaruhandlare sitt specialträ. Har varit i deras lager och hämtat beställningar och det är en mäktig upplevelse att få se allt material som inte verkar finnas någon annan stans.

http://www.fredricsons.com/Home.asp?id=1

Har en grej bak på båten som är gjord i ekplywood, måste göra ny nu och funderar lite på material där. Den sitter bak och är fäste för kapellet.
Ekplywood med skruvhål, använt som kapellfäste på båt, ligger på asfalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför ska du ha plywood? Går väl lika bra med massiv ek?

Ska och ska, den gamla va gjord av ekplywood och tänkte mest att köra samma.

Fulkemisten
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.