Kom över en upprutten lådcykel igår och tänkte bygga en ny låda. Har alltid tänkt att formplyfa passar perfekt men när jag kollar runt så rekommenderar de flesta marinplywood. Den är dock 4 gånger dyrare så jag vänder mig till er med råd.
Funkar formplyfan eller bör man köra på marin ditot när man ändå lägger ner jobb på att göra något bra? Finns det något mellanalternativ? Formplyfa med vattenfast lim?
Funkar formplyfan eller bör man köra på marin ditot när man ändå lägger ner jobb på att göra något bra? Finns det något mellanalternativ? Formplyfa med vattenfast lim?
Formplyfa används för gjutning och står sig bra mot väta och väldigt starkt , har själv en skiva som stått ute i ett par år , har inte separerat i materialet , men tänk till dom väger rätt mycket så bilen blir tung kanske en lättare skiva och målarfärg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 235 inlägg
Karosseriplywood kan ju vara ett alternativ. Brukas även kallas slitskyddsplywood och durkplywood.
Fredricsons i Arlöv är grossist, men vad jag har förstått Har de öppet för privatpersoner några timmar i veckan. http://www.fredricsons.com/upload/Fredricsons_sortimentslista-2016_webb.pdf
Fredricsons i Arlöv är grossist, men vad jag har förstått Har de öppet för privatpersoner några timmar i veckan. http://www.fredricsons.com/upload/Fredricsons_sortimentslista-2016_webb.pdf
Är det lättare att forma formplyfa eller står form bara för att man kan bygga raka formar?
Tänker att jag borde kunna få ner vikten genom att använda 9 mm i sidorna.
Ska kolla med brädgården vad de har och kan ta hem annars var fredricssons ett bra tips.
Tänker att jag borde kunna få ner vikten genom att använda 9 mm i sidorna.
Ska kolla med brädgården vad de har och kan ta hem annars var fredricssons ett bra tips.
Det går att böja tunnare plywoodskivor lite grann och mest i en ledd (beroende på riktningarna på skikten). Så om du vill ha 8 mm tjockt så kan du ta 2 st 4 mm och montera ovanpå varandra och få till en rundad form.L Liteavvarje skrev:
Var på brädgården idag och rekade lite. De har 4 mm (även 7, 9 och 12 mm) furuplywood som enligt säljaren ska vara limmad med vattenfast lim till rimligt pris.
Med vilken radie kan man tänka sig att lyckas böja två skivor 4 mm plywood? Skulle det vara möjligt att böja skivorna runt på tre sidor av lådan (två hörn) med en radie på 15-20 cm?
Med vilken radie kan man tänka sig att lyckas böja två skivor 4 mm plywood? Skulle det vara möjligt att böja skivorna runt på tre sidor av lådan (två hörn) med en radie på 15-20 cm?
Hmm. Vill ju ha det relativt tvärt. Kanske får man lösa det med fler delar. Det hade ju varit fint om man kunde spänna ihop hela lådan med två delar en som löper som ett U på sidor och baksida och en som utgör botten och framsida...
Edit: Verkar ändå inte omöjligt... vad bör jag limma ihop skivorna med när jag böjt dem? Gissar att biltemas vattenfasta trälim inte rekommenderas. På de amerikanska sidor jag läst på nu rekommenderas west-epoxisystem. Vad är den svenska motsvarigheten?
Edit: Verkar ändå inte omöjligt... vad bör jag limma ihop skivorna med när jag böjt dem? Gissar att biltemas vattenfasta trälim inte rekommenderas. På de amerikanska sidor jag läst på nu rekommenderas west-epoxisystem. Vad är den svenska motsvarigheten?
Redigerat:
West system epoxi finns hos välsorterade båttillbehörsbutiker här i sverige. Men om du inte behöver deras olika brahatillbehör funkar vanlig epoxi från till exempel biltema nästan lika bra och är lätt att få tag på.K Kallebo skrev:Hmm. Vill ju ha det relativt tvärt. Kanske får man lösa det med fler delar. Det hade ju varit fint om man kunde spänna ihop hela lådan med två delar en som löper som ett U på sidor och baksida och en som utgör botten och framsida...
Om du ändå är inne på att skydda hela konstruktionen med epoxi kan du välja plywood som inte är korslimmad utan där fibrerna ligger åt samma håll i alla lager. Då är det lätt att skapa en snygg radie.