10 885 läst ·
27 svar
11k läst
27 svar
Dörr i lod eller enligt vägg?
Det är ok , nu
Du ska ju dra karmskruven utifrån borrning sker efter att du fått karmen på plats , , så försök att få till karmen så som du vill ha den , överdelen på karmen kan nypas fast med att sätta kilar där , nere med tröskelbiten på plats går även att kila fast , då har du ett utgångslägge för att knuffa karmen lite lätt åt alla håll , följ bara med med kilarna , om du är lite försiktig och vill prova , så kan du tajta upp kilarna och sätta i dörren för att se hur den beter sig , lite knöligt men går , om du nöjd borrar du i hålet och får ett centrum för karmskruven , drar i den och tar nästaS snowjim skrev:
Går lite fort ibland
Det som är lurigt ::::: sidostyckena kan stå i lod men alltihop skevt , överstycket måste var i våg annars går inte dörren in , den tar emot uppe eller nere , det betyder att du måste se till i början att kommer rätt , när skruvarna är på plats går det inte att höja eller sänka dom , bara skruva lite , skruvar du in ( då ska den lösa delen på skruven gå ut ) ( det är liksom lite baklänges moment ) på gångjärnssidan så måste släppa lite på andra sidan uppe så lyfter dörren i på låssidan , ibland flera justeringar än man tror
Det som är lurigt ::::: sidostyckena kan stå i lod men alltihop skevt , överstycket måste var i våg annars går inte dörren in , den tar emot uppe eller nere , det betyder att du måste se till i början att kommer rätt , när skruvarna är på plats går det inte att höja eller sänka dom , bara skruva lite , skruvar du in ( då ska den lösa delen på skruven gå ut ) ( det är liksom lite baklänges moment ) på gångjärnssidan så måste släppa lite på andra sidan uppe så lyfter dörren i på låssidan , ibland flera justeringar än man tror
Måste och måste. Det går att få räta vinklar även om det lutar. Men det är nog lättade att sätta tröskeln i våg och karmen lodrätt, i sidled menar jag då.
Tack för informationen!
Vi har nu fått 2 dörrar på plats!
Första dörren missade vi att vågrätta tröskel och topbräda men det fungerade ändå. Dock så är det max 1 mm glapp mellan dörrens yttersta del och karmen, vet inte om dörren sväller men gör det det så lär den skärva där. Ser inte häller hur jag ska kunna justera detta då karmskruvarna sitter där de sitter? Vad jag menar är att om man stänger dörren så ser det bra ut i den sidan där gångjärnen sitter men i den sidan där smäcken sitter är det max 1 mm glapp mot topplattan.
Först borrade jag upp hålen från insidan men det hade en tendens till att göra existerande hål fula så istället så borrade vi först igenom centrum och sen körde vi resten från baksidan av karmen vilket av klart snyggare hål.
Andra dörren gick klart snabbare... tills vi kom fram till att såga upp väggen i överkant, tyvärr räknades det fel lite plus att tiger sågens blad gärna vek sig. Ett bra tag senare med sticksåg och tigersåg så blev det okay.
Denna gången hade vi koll på att tröskel och toppplatta också skulle vara i våg vilket också gav ett perfekt slutresultat =D
För vår del så var det lättare att borra ur hålen först, sätta dit och loda och vågrätta karmen och sen skruva fast den. Behövde den upp från golvet i någon ända så la vi distanser där. Justeringen gjorde sedan med 180 vattenpasset, det var då enkelt att se vilka skruvar som behövde ändras.
Det intressanta är dock att mitt ena Hultaforst pass verkar helt off. Det hände flera gånger att den visade olika trotts att det var på samma plats som vi mätte. Vi gjorde ett snabbt test där vi kollade våg med hultafors 1, vände på det och såg om det visade samma, och sen samma sak med hultafors 2. Det visade sig då att Hultafors 1 ändrade sitt lod beroende på vilket håll man hade den på!? Vi snurrade alltså 180 grader horisontellt. Hultafors 2 som är i orange plast visade rätt oavsätt hur man vände på det. Ska visa lite bilder på det imorgon om jag får tid.
Första dörren missade vi att vågrätta tröskel och topbräda men det fungerade ändå. Dock så är det max 1 mm glapp mellan dörrens yttersta del och karmen, vet inte om dörren sväller men gör det det så lär den skärva där. Ser inte häller hur jag ska kunna justera detta då karmskruvarna sitter där de sitter? Vad jag menar är att om man stänger dörren så ser det bra ut i den sidan där gångjärnen sitter men i den sidan där smäcken sitter är det max 1 mm glapp mot topplattan.
Först borrade jag upp hålen från insidan men det hade en tendens till att göra existerande hål fula så istället så borrade vi först igenom centrum och sen körde vi resten från baksidan av karmen vilket av klart snyggare hål.
Andra dörren gick klart snabbare... tills vi kom fram till att såga upp väggen i överkant, tyvärr räknades det fel lite plus att tiger sågens blad gärna vek sig. Ett bra tag senare med sticksåg och tigersåg så blev det okay.
Denna gången hade vi koll på att tröskel och toppplatta också skulle vara i våg vilket också gav ett perfekt slutresultat =D
För vår del så var det lättare att borra ur hålen först, sätta dit och loda och vågrätta karmen och sen skruva fast den. Behövde den upp från golvet i någon ända så la vi distanser där. Justeringen gjorde sedan med 180 vattenpasset, det var då enkelt att se vilka skruvar som behövde ändras.
Det intressanta är dock att mitt ena Hultaforst pass verkar helt off. Det hände flera gånger att den visade olika trotts att det var på samma plats som vi mätte. Vi gjorde ett snabbt test där vi kollade våg med hultafors 1, vände på det och såg om det visade samma, och sen samma sak med hultafors 2. Det visade sig då att Hultafors 1 ändrade sitt lod beroende på vilket håll man hade den på!? Vi snurrade alltså 180 grader horisontellt. Hultafors 2 som är i orange plast visade rätt oavsätt hur man vände på det. Ska visa lite bilder på det imorgon om jag får tid.
Det är bara att justera med karmskruven. Det är det som är syftet med dem.
Jaha, men hur kan man justera toppbrädan med karmskruvarna? De verkar ju bara påverka lodrätt? inte vågrätt på topbrädan?
Jag har postat en ny tråd om avvikelserna på vattenpasset här : https://www.byggahus.se/forum/threads/defekt-hultafors-vattenpass.299776/
Jag har postat en ny tråd om avvikelserna på vattenpasset här : https://www.byggahus.se/forum/threads/defekt-hultafors-vattenpass.299776/
Jo, om du justerar ut gångjärnssidan i överkant så går det yttehörnet på dörren neråt. Dörren hamar inte i lod, men den centrerar i karmen. Du behöver justera lika mycket på båda sidor så att du inte påverkar bredden på karmen.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Karmskruvarnas justering använder du så att karmens sidostycken blir raka. I viss mån kan man även justera glipan mellan dörr och karm (på sidorna) men överstycket och tröskeln håller ju emot så risken är att sidorna bara bågnar istället. Om dörrbladet inte är centrerat i karmen är det gångjärnen som ska justeras. Vet inte hur man gör med moderna snäppgångjärn men med gamla gångjärn knäcker man dem med ett speciellt verktyg (100 kr), alltså deformerar gångjärnet så att bladet flyttas.S snowjim skrev:Tack för informationen!
Angående vattenpasset så låter det ju som att det har skadats så att libellen hamnat ur läge. Kan väl vara fel från fabrik också men det verkar märkligt att det har slunkit genom kvalitetskontroll.
Raka i sammanhanget är lämpligtvis vinkelrätt mot tröskel och överstycke snarare än i lod. Dessa bör ju visserligen vara i våg, då blir sidostyckena i lod.
Kom ihåg. Spänn upp två snören från karmens yttarkanter tvärs över öppningen i ett kryss. Snörena skall nudda varandra i mitten. Gör de ej det måste du justera någon av karmsidorna i eller ut. Då vet du att karmen ligger i ett plan och att dörren kommer sluta tätt.

Med gammalt hus och gamla dörrar har jag försökt sätta så vinkelrät och I lod som möjligt, men jag har satsat på att gångjärnssidan hamnat i lid och sen justerat resten. Fönstren jag satte in lät jag däremot följa väggen och inte i lod (dock vinkelrät).
Snör metoden var smart.
Jag tycker dock kilar funkar bra, karmskruv kan jag tänka mig fungerar bra för tex en ny ytterdörr, men innerdörrar och fönster känns det lite overkill?
Ibland tror jag dock sådant här överteoretiseras.
Snör metoden var smart.
Jag tycker dock kilar funkar bra, karmskruv kan jag tänka mig fungerar bra för tex en ny ytterdörr, men innerdörrar och fönster känns det lite overkill?
Ibland tror jag dock sådant här överteoretiseras.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Mitt tips för montage av innerdörrar är att fäst gångjärnssidan av karmen och sedan montera tillbaka dörren och montera andra sidan av karmen efter dörren. Det tycker jag ger bäst och snabbast resultat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden